Spooronderdoorgangen worden ‘fors duurder’
MINERAAL GLAUCONIET IN DE GROND VERGT DURE AANPASSINGEN

Spooronderdoorgangen worden ‘fors duurder’

Er is sprake van een flinke tegenvaller in het project met ProRail om spooronderdoorgangen aan te leggen in de Oonksweg en de Bornerbroeksestraat. In de bodem is het mineraal glauconiet aangetroffen. Dat is uitzonderlijk, want in kleigronden zou het zeldzaam zijn. “In België en Limburg komt het voor, maar hier in de regio vrijwel niet,” weet wethouder David Vermorken inmiddels.

 

Duurdere constructie

Glauconiet kan zich onvoorspelbaar gedragen, waardoor een duurdere constructie nodig is om de tunnelwanden voldoende stevig te maken. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de kosten. Hoeveel ‘fors duurder’ precies betekent, wil of kan de gemeente nog niet zeggen. “Daar wordt naar gekeken,” zegt Vermorken. “In de loop van februari hopen we daar meer duidelijkheid over te kunnen geven. In ieder geval is de financiële tegenvaller zo groot dat we dit niet zomaar kunnen opvangen.”

 

De tunnel in de Oonksweg is begroot op 18,7 miljoen euro en de fietstunnel in de Bornerbroeksestraat op 4,3 miljoen euro. Een deel van deze kosten wordt gefinancierd door onder andere de provincie en een landelijke subsidie. De meerkosten die nu dreigen te ontstaan, komen echter in principe voor rekening van de gemeente Borne. “We gaan het gesprek aan met onze partners.”

 

Onderzoek naar alternatieven

Wethouder David Vermorken: “De aanleiding voor het project, namelijk de vele overwegen in Borne, is duidelijk. Het spoor vormt echt een barrière en de spooronderdoorgangen zijn belangrijk voor de veiligheid. Dat we nu te maken hebben met deze grondsoort, is dan ook een grote teleurstelling. Daarom gaan we samen met ProRail onderzoeken wat haalbare, betaalbare en veilige alternatieven zijn. Hoe wij dit gaan doen, wordt vastgelegd in een Plan van Aanpak, dat voor de zomer meer duidelijkheid moet geven. Daarbij bekijken we ook of de planning en het programma moeten worden bijgesteld.”

 

Vooralsnog staat de oplevering van de spooronderdoorgangen gepland voor 2027, maar een knelpunt in dit soort projecten is vaak het verkrijgen van een treinvrije periode om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
T Huiskes — 03 feb 2025
Jammer dat er nu dit in de grond zit. De NS en de gemeente hadden voortvarender moeten zijn bij het aanleg van spoorwegtunnels (de jaren '80) maar gedane zaken nemen gee keer .. helaas!

En voor sommige reacties geld: blijf bij je leest!
PaulCohn — 02 feb 2025
Onverhard glauconietzand (veel voorkomend in het Tertiair van Oost-Nederland) treffen we niet zelden ook aan als erraticum. De keileemlagen van Markelo bestaan er gedeeltelijk uit, en ook in Groningen zijn grote schollen glauconietzand daarin opgemerkt. Soms bevatten ze microfossielen en kunnen daarmee als Oligoceen of Mioceen worden gedateerd.

www.kijkeensomlaag.nl/Keienboek/Het%20Keienboek%20H7.htm

Tja, als je niet omlaag WÍLT kijken mis je geheid de bodemstructuur van Oost-Nederland
Henk De Vries — 01 feb 2025
WGKUB : Tjonge jonge jonge > Hahaha .
Henk De Vries — 01 feb 2025
@ Semmekrot: heeft u foto's van de veldhovenweg jaren 80 dat daar wegen wit waren van het asbest welke daar werden vervoerd ?

Dit Richting de kleigaten aldaar !

Mvg , Henk .
wgkub — 01 feb 2025
tsemmekrot, nogmaals dat interesseert niemand!! het gaat in dit geval om de tunnels!! tjonge jonge
Gerard Semmekrot — 01 feb 2025
wgkub, Elke journalist hoort te weten als hij stukken
tekst of foto's van een ander publiceert er een bronvermelding bij moet vermelden..
wgkub — 01 feb 2025
Semmekrot wat interesseert mij nou waar die foto vandaan komt, het gaat in dit verhaal om de tunnels!!!
wgkub — 01 feb 2025
waar hebben wij een gemeenteraad (domkijkers) voor??!! om een sprinklerinstallatie van een half miljoen euro in een ongebruikte pakeergarage toch maar goed te keuren, lijkt me nu helemaal niet meer aan de orde, dat geld kan beter bij de tunnels evenzo het gebouwdaat niet nodig is om te bouwen!! de burger weer uitkleden, Gemeentraad ga je best doen, en anders....................opdonderen
Az — 01 feb 2025
Nieuw gemeentehuis is wel geld voor. Maar was dat nodig !! Het oude mooie witte gemeentehuis had altijd moeten blijven.
Een statig gebouw.
2 x nieuw gemeentehuis ..te gek.
Maar de tunnels die echt nodig zijn, zijn weer eens te duur. Tja
Gerard Semmekrot — 31 jan 2025
Jammer dat de foto niet van Bornse bodem is.
Het is geupload van Wikipedia
Emiel — 30 jan 2025
Daar in gemeentehuis allemaal een cursus dom kijken gevolg en doorschuiven naar de volgende persoon.

Nu dus duurder omdat iedereen er weer over moet dom kijken. Pak aan die klus, het is al zo duur omdat er teveel mee bemoeien en dom kijken.
G — 30 jan 2025
Nog meer vertraging tunnel?

Zou juist VEEL sneller moeten gaan om de fietssnelweg F35 Bornerbroeksestraat veiliger te maken voor fietsers nu is er een racebaan gecreëerd voor motorisch verkeer!!!
Paul Cohn — 30 jan 2025
Glauconietzand
Glauconiet is een mineraal dat vaak wordt gevormd bij verwering van kleimineralen. Dit gebeurt alleen in ondiepe warme zeeën waar niet te veel sediment aangevoerd wordt. Glauconiet is een autochtoon mineraal, dus op de plek van afzetting gevormd. Hierdoor is het uitermate geschikt om het vroegere milieu mee te bepalen. Als je glauconiet aantreft in zand dan weet je zeker dat dit vroeger in een ondiepe, warme zee is afgezet.
www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/zand
Hoeveel inwoners van Borne zijn geeïnteresseerd in de geologie van de bodem waarop zij leven?
Fons Lohuis — 30 jan 2025
Mineraal glauconiet maakt spooronderdoorgangen Bornerbroeksestraat en Oonksweg 'fors duurder' . Een zeer verrassende mededeling van het college via wethouder Vermorken. Hoe is het mogelijk dat pas nu 'ontdekt' wordt dat er glauconiet in deze onderdoorgangen zit. In het proces van de destijds beoogde verbindingsweg is er 2 miljoen aan onderzoeken besteed, waaronder ook de grote tunnelbak vlak achter de Molenkamp. O.a. Het bedrijf Orthageo heeft vele boringen verricht. Vanaf 2015 wordt al gesproken over een tunnel in de Bornerbroeksestraat. Ook daar zijn al vele metingen verricht. Prorail dat de supervisie heeft over de aanleg van dit soort tunnelbakken doet dit al jaren in het hele land. Bij kostenramingen werkt men met bandbreedtes. Daar binnen moet het altijd passen. Zijn al die vorige onderzoeken niet goed uitgevoerd.? Komt de planning van alle grote projecten in Borne niet goed uit? Wil het college tijd kopen? Moet er opnieuw geprioriteerd worden? Er zijn wel duizend vragen te stellen. We zijn benieuwd.......
Henry — 30 jan 2025
Wordt het dan nu eens geen tijd om te overwegen of je de fietstunnel van de Bornerbroeksestraat wel wilt doorzetten? Ik begrijp nog steeds niet welk voordeel dit geeft.
Wim — 30 jan 2025
Ik zie nergens dat de gebruiker/beheerder van het spoor mee moet betalen. Is dat niet zo, zij zijn toch de oorzaak van de verkeersoverlast door de (vaak defecte) spoorweg overgangen?

Start wegwerkzaamheden Weerselosestraat

De Weerselosestraat gaat de komende maanden volledig op de schop. Vanaf woensdag 3 september...
20-08-2025

Camerabewaking bij zonnestudio na tweede explosie

Na de tweede explosie in korte tijd bij de zonnestudio aan de Grotestraat 141 laat de gemeente...
08-08-2025

Opnieuw explosie Zonnestudio

Voor de tweede keer is er een explosie geweest bij de zonnestudio aan de Grotestraat. Rond 04.00...
07-08-2025

Wat ga jij doen na de zomer?

ADVERTORIAL. Heb jij na de zomer een tussenjaar? Of nog wat vrije uurtjes naast je studie? Droom...
06-08-2025

Brandweer Borne rukt uit voor challenge

Een bezorgd berichtje van bewoners van Het Dijkhuis zette BorneBoeit maandagavond even op...
04-08-2025

Stap 1 in aanpak afvaldump

Afgelopen donderdag zijn er bij vier milieu-eilanden bordjes geplaatst. ‘Voorkom een boete...
01-08-2025