Er komt waarschijnlijk geen knip in de rondweg
GEMEENTERAAD LIJKT OVERTUIGD VAN ALTERNATIEVE INPASSINGSVARIANT

Er komt waarschijnlijk geen knip in de rondweg

De eerste bewoners van de Bornsche Maten kochten in 2005 hun kavels en woningen in de veronderstelling dat de drukke N743 ter hoogte van Oud Borne afgesloten zou worden voor verkeer. De nieuwe wijk zou op die manier een betere aansluiting krijgen met de rest van het dorp en er zou een mooi groen park voor hun huizen komen. De politieke wil was er, maar uitvoering bleef uit zolang er geen alternatief was voor al dat verkeer over de rondweg. De Verbindingsweg langs bedrijventerrein Molenkamp moest dat alternatief worden, maar het initiatief voor die nieuwe rondweg liep uit op een – kostbaar – debacle. Mede vanwege het feit dat Zenderen alleen maar meer overlast zou krijgen door die Verbindingsweg.
 

Vloedbeltverbinding biedt kansen

De verwachting is dat in 2030 de nieuwe Vloedbeltverbinding, die ook Zenderen moet ontlasten, wordt aangelegd. En dat biedt kansen om van die drukke N743, die dwars door Borne en Zenderen loopt, af te komen. Maar die knip… die gaat er niet komen. Inzichten zijn veranderd en het lijkt beter voor de leefbaarheid en veiligheid om de nu nog provinciale weg af te waarderen naar een gemeentelijke weg, waar deels 30 km/uur en deels 50 km/uur gereden mag worden: de zogenaamde ‘inpassingsvariant’. Doorslaggevend lijkt te zijn dat bij volledige afsluiting de Bornsche Beeklaan twee keer zo druk wordt.
 

Insprekers

Geen prettige boodschap voor omwonenden van de N743, in de buurt van waar die knip zou komen. André Muller hield dinsdagavond namens de Werkgroep Knip in de Rondweg een lang betoog, waarin de frustratie duidelijk doorklonk. “Van u is het afhankelijk in hoeverre wij als bewoners in de directe omgeving van de N743 na twintig jaar wachten nog enig vertrouwen kunnen hebben in de lokale politiek en eindelijk uitzicht kunnen hebben op de geplande en beloofde knip. Kom de gedane beloften na!”
 

Daartegenover stond de boodschap van Siny Boer van Stichting Wijkcomité Wensink-Zuid. Zij pleitte er juist voor om de rondweg te laten zoals die is. “Afsluiting zal leiden tot veel meer verkeer op de wegen dwars door het dorp,” aldus Boer, onder andere op de Europastraat. “Een knip in de rondweg is het slechtste plan, afwaarderen is het op één na slechtste plan.” Vanuit de Stroom Esch gaat de voorkeur uit naar de inpassingsvariant. Oud Borne neigt juist naar die knip, omdat dit mogelijk de fietsverkeersstromen door Oud Borne zou verbeteren en eventueel extra parkeerruimte kan bieden.
 

'Beste keuze'

Wethouder David Vermorken concludeerde dat hij nooit iedereen tevreden kan stellen. “Er is niet één oplossing die alle verkeersproblemen kan oplossen.” De inpassingsvariant is volgens het college de beste keuze voor het hele dorp, met ook positieve effecten voor de bewoners rondom de huidige N743. “Niets doen is geen optie, omdat de barrière dan blijft bestaan en het probleem in Zenderen, ondanks de Vloedbeltverbinding, blijft bestaan. De knip is het beste voor de direct omwonenden, maar vormt wel een uitdaging voor de Bornsche Beeklaan, waar ook een schoolomgeving is.” Hoe het er allemaal precies gaat uitzien en welk budget daarvoor nodig is, komt pas later aan de orde. “Het gaat nu om de strategische keuze tussen de drie varianten.”
 

Gemeenteraad lijkt overtuigd

Het lijkt erop dat de gemeenteraad – praktisch unaniem – achter de inpassingsvariant staat en overtuigd is door de onderbouwing daarvan. Ook het CDA, Borne-Nu en GB90, destijds altijd voorstanders van de knip. Bernhard Slotman (CDA): “Het verleden kennen we, en dat doet ook pijn. Maar als je kijkt naar de huidige situatie, dan is de inpassingsvariant het beste.” Bastian Drees (Borne-Nu): “We waren altijd voorstander van de knip, of een betere variant. En die ligt er nu. Van belang is dat we nu duidelijkheid scheppen. Een harde knip is op dit moment niet wenselijk.” En tenslotte Wouter Susanna (GB90): “De inpassingsvariant is een realistische oplossing, omdat daarmee overal de veiligheid en leefbaarheid toeneemt, al is het niet voor iedereen ideaal.”
 

En daarmee lijkt na twintig jaar het lot van de veelbesproken knip beslecht. Of het moet nog weer allemaal anders worden. (AJ)

 

Foto's © Dirk de Graaf

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Paul Cohn — 07 mei 2025
maar dan liefst die afgewaardeerde weg inrichten als de Von Bönninghausenstraat, want er zijn vast niet voldoende BOA's om slecht ziende automobilisten in toom te houden

Extra ‘bijgerechtjes’ bij de Kadernota

“Het voelt bijna alsof we plaatsnemen in een prachtig à-la-carterestaurant. Je...
09-07-2025

Gemeente gaat begrijpelijker communiceren

Wethouder Michael Geerdink ondertekende donderdagmorgen de Direct Duidelijk Deal. Met deze...
03-07-2025

Unanieme steun voor BorneBoeit

Waarschuwing vooraf: BorneBoeit doet haar uiterste best om zo objectief en onafhankelijk...
01-07-2025

Begraafplaats laten exploiteren door externe...

In de Kadernota stelt het college een aantal keuzes voor met betrekking tot nieuw beleid en...
20-06-2025

Samen bouwen aan het nieuwe Huis van Borne

ADVERTORIAL. Stel je voor: een plek midden in Borne waar je makkelijk binnenloopt voor een...
17-06-2025

Raad wil nog paar jaar verder met Pierik

Achter gesloten deuren besloot de gemeenteraad dinsdagavond om Jan Pierik voor te dragen voor...
03-06-2025