
Met de aankondiging “Hypnotiserende alternatieve pop, donkere dromerige producties en persoonlijke, tijdloze muziek” toog jong en oud naar het concert van Eefje de Visser in het Openluchttheater van Hertme. De gemêleerde groep fans kent haar van het succesvolle oeuvre Bitterzoet. Nu wil men haar live zien met nummers uit haar vijfde studioalbum Heimwee. In het voorprogramma staat Noa Lee met “speelse indiemuziek met dromerige melodieën en harmonieën, gecontrasteerd door een wilde, atmosferische rand”. BorneBoeit is benieuwd of we de superlatieven herkennen.
Voorprogramma
Al vroeg stromen de bezoekers binnen, om vooral eerst van de lekkere hapjes van de diverse foodtrucks te genieten. Ook hier heeft Metropool tijdens deze derde Open Air aan gedacht. Stipt op tijd start de Belgische Noa Lee in het voorprogramma.
Noa brengt speelse indiemuziek. Daniëlle en haar dochter genieten van het optreden: “Het is mooi.” Maar wat is dat eigenlijk, indiemuziek? “Er vallen verschillende stijlen onder”, leggen ze uit. Het is een afkorting van independent: muziek die is geproduceerd door een onafhankelijk label, zonder de traditionele middelen van een groot label. Achter een soort keyboard brengt Noa fluisterachtige songs met een sopraanstem ten gehore. De ietwat verlegen zangeres wisselt de songs af met wat ongerepte nummers. Kortom: inderdaad dromerige muziek, maar ook energieke songs als tegenhanger.
Wat is heimwee?
En dan is het zover: de hoofdact. Eefje de Visser, singer-songwriter, wordt aangekondigd als één van de meest vernieuwende artiesten in Nederland. Waarom spreekt de Nederlandstalige popmuziek van Eefje zo aan? Omdat de poëtische teksten naadloos bij de melodieën passen. Hierdoor wordt het nog meer herkenbaar en invoelbaar.
“Heimwee als ik thuis ben, als ik denk dat ik gek ben
Ik zie land door de ramen, maar dit huis voelt als een buik
Waaruit we nog geboren moeten worden
Als ik wil, sluit de deur zich voor altijd”
Een tekst die bij iedereen binnenkomt. “Het maakt emotie los”, horen wij om ons heen. Het past gewoon bij deze naturelle omgeving in Hertme. Is het melancholie, weemoed? “Het zijn teksten die je aan het denken zetten”, klinkt het hier en daar. Het bijna volle openluchttheater luistert ademloos. Zo nu en dan gaan de armen omhoog en beweegt het publiek op het ritme van de muziek mee. Vlekkeloos en in een onvermoeid tempo speelt de vierkoppige band, terwijl Eefje zingt met twee backingvocals. In haar witte kleding schittert ze tegen de beige achtergrond die wegvalt. Haar gitaar wordt regelmatig razendsnel gewisseld. Af en toe treedt de zangeres met de ondersteunende dames in een performance naar voren.
Dromerige ballad
De avond valt in. De lichtshow brengt sfeer in het theater. Daniëlle en haar dochter keken uit naar dit optreden: “Wat mooi dat ook dit soort muziek hier in Hertme kan komen.” Na een uur loopt dit klasseconcert af. Met muziek die je beïnvloedt, met een dromerige ballad, nummers geschreven in de coronatijd en teksten die een spanningsveld weergeven en onder je huid kruipen. Maar die vooral de moeite waard zijn om thuis op een rustig moment nog eens te beluisteren. De superlatieven in de aankondiging kloppen. Eefje de Visser zorgt vanavond, met haar gevoelige en herkenbare teksten en muziek, dat het publiek ‘heimwee’ krijgt naar dit concert.
Elke zomer programmeert Metropool in de idyllische omgeving van het Openluchttheater in Hertme, ver van de grote stad, één à twee weekenden artiesten van naam. Vrijdagavond treedt Guus Meeuwis op en zaterdagavond BLØF. (YD/RH/LL)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.