
Landelijk heten GroenLinks en PvdA sinds kort samen PRO (een afkorting van Progressief Nederland) en ook in Borne gaat de combinatie voortaan verder onder de naam PRO. Raadsleden Felix van Urk en Marja Zandjans waren aanwezig bij het landelijke oprichtingscongres op 13 juni. Van Urk: “Wat een mooie energie hing daar! Je voelde echt die verbinding.”
De fusie van de landelijke partijen kende een lange aanloop en verliep niet zonder slag of stoot. In Borne waren ze echter al eerder zo ver. Sinds 2018 vormen beide lokale afdelingen samen één lijst. Afgezien van een kleine hobbel in de opstartfase — toen twee raadsleden uit PvdA-kring op basis van voorkeursstemmen de fractie vormden — leverde dat nauwelijks problemen op.
Zandjans: “We hebben hier altijd een ontspannen cultuur gehad. Dat komt ook doordat kwesties die landelijk als verschillend worden gezien, lokaal misschien minder spelen. De lokale verkiezingsprogramma’s leken bovendien sterk op elkaar.” Daarnaast waren de meeste partijgenoten inmiddels lid van zowel de PvdA als GroenLinks. Van Urk: “We grappen weleens tegen elkaar dat we dat hernieuwde elan hier lokaal in Borne al hebben uitgevonden.”
Naamswijziging niet vanzelfsprekend
Toch is de naamsverandering niet zomaar geregeld. Van Urk: “We hebben als GroenLinks-PvdA aan de verkiezingen meegedaan. Een verandering van naam is een uitzondering waarvoor de gemeenteraad toestemming moet geven.” Dat leek geen enkel probleem. Daarbij helpt het dat er in Borne geen partijen zijn met ‘PRO’ in hun naam, zoals bijvoorbeeld wel in Hengelo.
De wijziging werd als hamerstuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 23 juni. Niemand had er bezwaar tegen. Van Urk en Zandjans hulden zich vervolgens in hun nieuwe PRO-truien, ondanks de verzengende hitte buiten. Een feestelijk moment, vergezeld van een traktatie: zoet of zuur, gebak of augurken. “Al naar gelang uw gemoedstoestand.” De pot met augurken bleef ongeopend.
Voortaan dus Progressief Nederland in Borne, kortweg PRO. Nieuwe naambordjes, een vernieuwde website en sociale media in een nieuw jasje én nieuwe merchandise. Knalrode en knalgroene truien met een roos. “Er waren ook hoodies, maar die waren meer pastelkleurig. Wij gaan voor de felle kleurtjes, want we vinden onszelf wel kleurrijke figuren.”
Formeel hebben de afdelingen pas in november één bestuur. Daarover beslist de algemene ledenvergadering. Intern wordt inmiddels alles in gang gezet om samen verder te gaan als één linkse partij: PRO. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.