1,- per inwoner voor toerisme
FINANCIERING TWENTE MARKETING VOOR PROMOTIE REGIO

1,- per inwoner voor toerisme

Het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) is in 2015 failliet gegaan nadat de Regio uit onvrede besloot de financiering stop te zetten. Inmiddels is er een nieuwe organisatie opgetuigd, die de promotie van toeristisch Twente vorm moet gaan geven en onder de merknaam ‘Twente Marketing’ activiteiten moet gaan ontplooien om de vrijetijdseconomie verdere impulsen te geven en het toerisme naar Twente te bevorderen. Het TBT werd indertijd gefinancierd uit de eerste Agenda van Twente, maar dat project stopt en in de nieuwe Agenda van Twente is geen ruimte voor investeringen in de vrijetijdseconomie opgenomen.

 

Bijdrage per gemeente

Mogelijk worden de kosten van Twente Marketing ondergebracht in de reguliere begroting van de Regio Twente en worden gemeenten verplicht een financiële bijdrage te leveren. Op dit moment is dat nog niet zo en wordt van de gemeenten gevraagd één euro per inwoner vrij te maken in de begroting om de continuïteit van de inmiddels draaiende organisatie te waarborgen. Voor Borne komt dat neer op 23.000 euro per jaar.

 

Belangrijke sector

Het college is van mening dat de vrijetijdseconomie een belangrijke economische sector is en dat het van groot belang is dat alle Twentse gemeenten de komende periode blijvend investeren in het versterken van de regionale marketing en promotie van Twente. Meer toeristen naar Twente betekent volgens het college automatisch meer toeristen naar Borne. Het college stelt dan ook aan de Raad voor om het gevraagde jaarlijkse bedrag in de begroting 2018-2021 integraal af te wegen.

 

'Geen kletsclubje'

Wellicht wijs geworden door ervaringen uit het verleden, zijn er ook kanttekeningen. “We gaan wel uitdrukkelijk kijken wat er echt in campagnes gestoken wordt en wat er naar overhead gaat. Het moet geen kletsclubje worden”, zegt wethouder Martin Velten. Om die reden is, wat het college betreft, de bijdrage voorlopig voor twee jaar. “Dat je een meerwaarde kunt bieden aan de ondernemers in de sector moeten we ook daadwerkelijk merken. We zien duidelijk wel valkuilen.”

 

In Borne werkt Twente Marketing nauw samen met de Stichting Beleef Boeiend Borne, waarin ondernemers in de toeristisch recreatieve sector zich verenigd hebben. De Bornse stichting ondersteunt de plannen van Twente Marketing en werkt momenteel aan een visiedocument waarbij onder andere ook wordt gekeken naar de toekomstige rol van de VVV/Kulturhus. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Rheineplein wordt Pietenplein

In alle vroegte zondagmorgen doken er twee Pieten op in het vernieuwde winkelhart van Borne....
11-11-2019

Lampionoptocht blijft populair

Aan het begin van de zaterdagavond verzamelden zich zo’n honderd kinderen op het...
09-11-2019

Koen Westerbeek 44e Prins Melbuulkes

Koen Westerbeek loopt dit jaar voorop in de polonaise bij carnavalsvereniging De Melbuulkes. Dat...
08-11-2019

Nieuwjaarsduik slaat een jaar over

Het is zo langzamerhand een traditie geworden om het nieuwe jaar in te luiden met een duik in...
04-11-2019

Fondswerving Kerstherberg van start

Het lijkt nog ver weg, maar toch begonnen Natascha Polak en Anja Kuipers vrijdagavond al met de...
02-11-2019

Halloweenparty in Wensink-Zuid

Het was al goed donker toen rond de klok van zes een dikke vijftig kinderen zich, vaak onder het...
31-10-2019