€ 1,- per inwoner voor toerisme
FINANCIERING TWENTE MARKETING VOOR PROMOTIE REGIO

€ 1,- per inwoner voor toerisme

Het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) is in 2015 failliet gegaan nadat de Regio uit onvrede besloot de financiering stop te zetten. Inmiddels is er een nieuwe organisatie opgetuigd, die de promotie van toeristisch Twente vorm moet gaan geven en onder de merknaam ‘Twente Marketing’ activiteiten moet gaan ontplooien om de vrijetijdseconomie verdere impulsen te geven en het toerisme naar Twente te bevorderen. Het TBT werd indertijd gefinancierd uit de eerste Agenda van Twente, maar dat project stopt en in de nieuwe Agenda van Twente is geen ruimte voor investeringen in de vrijetijdseconomie opgenomen.

 

Bijdrage per gemeente

Mogelijk worden de kosten van Twente Marketing ondergebracht in de reguliere begroting van de Regio Twente en worden gemeenten verplicht een financiële bijdrage te leveren. Op dit moment is dat nog niet zo en wordt van de gemeenten gevraagd één euro per inwoner vrij te maken in de begroting om de continuïteit van de inmiddels draaiende organisatie te waarborgen. Voor Borne komt dat neer op 23.000 euro per jaar.

 

Belangrijke sector

Het college is van mening dat de vrijetijdseconomie een belangrijke economische sector is en dat het van groot belang is dat alle Twentse gemeenten de komende periode blijvend investeren in het versterken van de regionale marketing en promotie van Twente. Meer toeristen naar Twente betekent volgens het college automatisch meer toeristen naar Borne. Het college stelt dan ook aan de Raad voor om het gevraagde jaarlijkse bedrag in de begroting 2018-2021 integraal af te wegen.

 

'Geen kletsclubje'

Wellicht wijs geworden door ervaringen uit het verleden, zijn er ook kanttekeningen. “We gaan wel uitdrukkelijk kijken wat er echt in campagnes gestoken wordt en wat er naar overhead gaat. Het moet geen kletsclubje worden”, zegt wethouder Martin Velten. Om die reden is, wat het college betreft, de bijdrage voorlopig voor twee jaar. “Dat je een meerwaarde kunt bieden aan de ondernemers in de sector moeten we ook daadwerkelijk merken. We zien duidelijk wel valkuilen.”

 

In Borne werkt Twente Marketing nauw samen met de Stichting Beleef Boeiend Borne, waarin ondernemers in de toeristisch recreatieve sector zich verenigd hebben. De Bornse stichting ondersteunt de plannen van Twente Marketing en werkt momenteel aan een visiedocument waarbij onder andere ook wordt gekeken naar de toekomstige rol van de VVV/Kulturhus. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Folkloregroep viert jubileum in stilte

Het jaar 2020 zou voor de Folkloregroep Borne een jaar worden met een bijna gouden randje....
28-03-2020

Heemkunde verrast met oorlogsverhalen

Boorn & Boerschop is de viermaandelijkse uitgave van de Heemkundevereniging Borne. Tot zover...
22-03-2020

Herstel oprijlaan landgoed Weleveld

Donderdagmorgen werd ceremonieel de eerste notenboom geplant langs wat ooit de oprijlaanlaan...
19-03-2020

Adempauze voor bevrijdingsfeesten

De festiviteiten in Borne rondom 75 jaar vrijheid, op en rond 3 april, zijn vooralsnog...
13-03-2020

Borne op z'n Best slaat een jaartje over

Borne op z'n Best gaat dit jaar helaas niet door. Reden hiervoor is het nog steeds...
13-03-2020

Racoon naar Hertme

Op zaterdag 22 augustus zal de Zeeuwse succesformatie Racoon een optreden verzorgen in het...
04-03-2020