€ 1,- per inwoner voor toerisme
FINANCIERING TWENTE MARKETING VOOR PROMOTIE REGIO

€ 1,- per inwoner voor toerisme

Het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) is in 2015 failliet gegaan nadat de Regio uit onvrede besloot de financiering stop te zetten. Inmiddels is er een nieuwe organisatie opgetuigd, die de promotie van toeristisch Twente vorm moet gaan geven en onder de merknaam ‘Twente Marketing’ activiteiten moet gaan ontplooien om de vrijetijdseconomie verdere impulsen te geven en het toerisme naar Twente te bevorderen. Het TBT werd indertijd gefinancierd uit de eerste Agenda van Twente, maar dat project stopt en in de nieuwe Agenda van Twente is geen ruimte voor investeringen in de vrijetijdseconomie opgenomen.

 

Bijdrage per gemeente

Mogelijk worden de kosten van Twente Marketing ondergebracht in de reguliere begroting van de Regio Twente en worden gemeenten verplicht een financiële bijdrage te leveren. Op dit moment is dat nog niet zo en wordt van de gemeenten gevraagd één euro per inwoner vrij te maken in de begroting om de continuïteit van de inmiddels draaiende organisatie te waarborgen. Voor Borne komt dat neer op 23.000 euro per jaar.

 

Belangrijke sector

Het college is van mening dat de vrijetijdseconomie een belangrijke economische sector is en dat het van groot belang is dat alle Twentse gemeenten de komende periode blijvend investeren in het versterken van de regionale marketing en promotie van Twente. Meer toeristen naar Twente betekent volgens het college automatisch meer toeristen naar Borne. Het college stelt dan ook aan de Raad voor om het gevraagde jaarlijkse bedrag in de begroting 2018-2021 integraal af te wegen.

 

'Geen kletsclubje'

Wellicht wijs geworden door ervaringen uit het verleden, zijn er ook kanttekeningen. “We gaan wel uitdrukkelijk kijken wat er echt in campagnes gestoken wordt en wat er naar overhead gaat. Het moet geen kletsclubje worden”, zegt wethouder Martin Velten. Om die reden is, wat het college betreft, de bijdrage voorlopig voor twee jaar. “Dat je een meerwaarde kunt bieden aan de ondernemers in de sector moeten we ook daadwerkelijk merken. We zien duidelijk wel valkuilen.”

 

In Borne werkt Twente Marketing nauw samen met de Stichting Beleef Boeiend Borne, waarin ondernemers in de toeristisch recreatieve sector zich verenigd hebben. De Bornse stichting ondersteunt de plannen van Twente Marketing en werkt momenteel aan een visiedocument waarbij onder andere ook wordt gekeken naar de toekomstige rol van de VVV/Kulturhus. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

‘Poppenkast’ kroon op druk weekend

Voor de Twentse carnavalsverenigingen is het een druk weekend. Behalve hun eigen feesten was er...
20-01-2019

Hertme heeft Prins Wouter en zijn Jarno

In een overvol Hof in Huis in Hertme waren het vrijdagavond Wouter Kleissen en Jarno Kemna die...
18-01-2019

Wie worden de nieuwe hoogheden?

De laatste uurtjes van Marcel Meijer en Peter Lucas als prinsenpaar van de Hertmese...
18-01-2019

Het spel is op de wagen

Vandaag over precies drie maanden is de eerste voorstelling van De Strijd - Passiespelen in...
12-01-2019

Gala vol afwisseling en humor

De kop is eraf. De eerste van de twee jaarlijkse Gala-avonden van De Toet’nbloazers zit er...
11-01-2019

Natte kerstbomen branden moeizaam

De kerstboomverbranding in de Stroom Esch zit er weer op. En alhoewel de 32ste editie toch...
05-01-2019


file:html/cookies.inc.html}