30 Km zones wel veilig genoeg?
BORNE-NU STELT VRAGEN OVER SNELHEIDSBEPERKENDE MAATREGELEN

30 Km zones wel veilig genoeg?

In een viertal vragen aan het college stelt de fractie van Borne-NU de volgens haar onveilige situatie aan de orde in de zogenaamde 30 km zones. Gevoed door signalen van omwonenden constateert de fractie dat het doel van de zones, de snelheidsbeperking, in veel gevallen niet wordt bereikt. In een toelichting schrijft zij dat er bij de invoering van de zones in de meeste gevallen geen of te weinig infrastructurele aanpassingen zijn gemaakt. Straten zijn vaak te breed en door het ontbreken van obstakels en elementen worden autobestuurders niet uitgenodigd hun snelheid aan te passen. Bovendien ontbreekt enige vorm van controle en handhaving hierop, aldus de fractie.

 

In dat kader vraagt Borne-Nu of de portefeuillehouder bereid is te onderzoeken in welke zones het plaatsen van obstakels wenselijk kan zijn en of hij de mening van de fractie deelt dat er met relatief weinig middelen een verhoogd buurtveiligheidsgevoel kan ontstaan. Andere vragen zijn of de portefeuillehouder kansen ziet bewoners mee te laten denken over mogelijke andere oplossingen én de bereidwilligheid om daar waar wel voldoende is geïnvesteerd in snelheidsbeperkingen, handhavend te gaan optreden.

 

Het college dient de vragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
KS — 04 okt 2018
Het is helemaal waar, dat de wegen in het centrum van Borne waar een 30 km zone geldt, niet zijn ingericht om de weggebruikers hun snelheid te laten aanpassen. Dagelijks rijden over de Grotestraat de bezorgers van de vele pakketdiensten (UPS, DHL, DPD, PostNL, GLS etc) met grote haast over de Grotestraat, want tijd is geld en telt meer dan je houden aan de regels (dat ook voor het laden en lossen op het trottoir geldt) en zij worden gevolgd door de bezorgers van de horeca (Sligro, Hanos en Van Hoeckel). Met verbazing zijn dat de snelheid mannen van de Buurtbus te bewonderen, zij MOETEN op tijd rijden. Dus ondanks dat de 30 km zone van de Grotestraat met de Bekenhorst verlengd is, zijn deze vrijwilligers goed in staat om die verloren tijd op dit stuk van de Grotestraat in te halen. In dit dezelfde rijtje staan ook de bestuurders van Twente Milieu, niet de mannen van het legen van de Otto’s of Klico’s maar die met een grote vrachtwagen naar de verzamelcontainers rijden. Ook hun collega’s van Van Ganzenwinkel en Sita hebben de snelheid er lekker in.
Maar ja, de snelheid handhaven gaat niet gebeuren want de rijbaan is niet ingericht volgens de eisen voor een 30 km. Wie zou zich nu er om bekommeren dat er 50, 60 of misschien wel harder gereden wordt dan de geldende 30 km.
Robbie — 02 okt 2018
De meeste mensen die er te hard rijden zijn mensen uit de buurt.
Stefan — 30 sep 2018
Kijk naar België. Trajectcontroles binnen de bebouwde kom zijn daar de uitkomst. Iedereen houdt zich daar WEL aan de snelheid.
Pierre Lapré — 29 sep 2018
We hebben vanaf het begin al geroepen toen de 30 km werd ingesteld aan de Blauwgras dat er verkeersbelemmerende maatregelen getroffen moesten worden om het te laten slagen.
Zelfs dat kan een kind op een driewieler nog verzinnen.. Beetje mosterd na de maaltijd..
Martin — 29 sep 2018
Autobestuurders worden niet uitgenodigd hun snelheid aan te passen.
Je moet autobestuurders dwingen hun snelheid aan te passen en niet uitnodigen. Bovendien zijn het vaak de buurtbewoners zelf die te hard rijden, zij zijn immers bekend in de wijk.
Bhm — 29 sep 2018
Als er een30 km zone ingesteld word moet dit ook duidelijk aangegeven worden . Op enkel plaatsen staan ze zo onduidelijk ( bekenhorst als je uit de tunnel komt ,en de Grotestraat thv de zonnestudio ) daar ben ja alleen maarbezig met opletten wat er links en rechts opde fiets voorbij komt
Als je deze zone s invoerd moet je ook handhavend optreden en dat gebeurd veel te weinig in Borne
Harm — 28 sep 2018
Daar mag zeker wat aan gedaan worden, gezien de Doormanstraat, sinds de combinatie met het nieuwe zorgcentrum, de school en de pizzeria is het het komen van jewelste, het lijkt hier in de ochtend wel een racebaan, kinderen op de fiets die moeten manoeuvreren om veilig op school te komen, het is nu een kwestie van tijd voordat ee iets gebeurt, het zal je kind maar zijn!

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024

Brand in de afzuigkap

Tegen 18.00 uur woensdag werd de brandweer opgeroepen voor een melding aan de Struisgras. Ter...
10-04-2024