BOP onderzoekt goederenvervoer over spoor
MEEHELPEN? MELD JE AAN

BOP onderzoekt goederenvervoer over spoor

Op 6 november 2013 ontspoorde tussen Borne en Zenderen een goederentrein. De lading bleek gelukkig te bestaan uit slechts grind en zand, maar wat als er explosieve stoffen in de trein hadden gezeten? Want ook dat gaat regelmatig over het spoor. De schrik zat er in Borne goed in, zeker in de wetenschap dat er in de toekomst meer goederen en gevaarlijke stoffen over het spoor door Borne vervoerd zouden gaan worden, vanwege onderhoud op de Betuwelijn. In 2016 bleek de toename zelfs een duizelingwekkende 1700 procent te bedragen. Veel meer dan voorspeld en ver boven de wettelijke norm. Gemeenten en Provincie schreven op hoge poten naar staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu, die beterschap beloofde. Een jaar later bleek het aantal goederenwagons inderdaad gedaald.

 

Onderzoek

Hoe is de situatie nu? Welk goederenvervoer is er op het spoor door Borne en waar komen die treinen vandaan en gaan ze naartoe? Wat voor soort goederen zijn het en welk deel bestaat uit gevaarlijke stoffen? Wat kun je zeggen over de gevaren en risico’s? Hoe zijn de wetten, regels en toezicht vormgegeven die betrekking hebben op het vervoer van (gevaarlijke) goederen over het spoor en in hoeverre voldoet de plaatselijke situatie aan die wettelijke kaders?

 

Help mee

Vragen waarop het Borns Onderzoek Platform BOP de komende tijd antwoord probeert te krijgen. Tot nu toe heeft BOP zelf onderzoek uitgevoerd. Vanaf nu wil BOP experimenteren met hulp van inwoners van de gemeente Borne. Heb je affiniteit met het bovenstaande onderwerp en de (voorlopige) onderzoeksvragen en vind je het leuk om dingen met ons samen uit te zoeken? Meld je dan nu aan via info@borneboeit.nl en sluit je aan bij Joris van Hoof (Borns Onderzoek Platform en Universitair Docent aan de Universiteit Twente) en Arno Vije (Creative Digital Developer bij Comfort Studio).

 

Meer over BOP

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Paul Cohn — 15 mrt 2021
kruimeltjes zijn ook brood, maar het wordt in snel tempo droog brood:...
Antwerpen en Zeebrugge waren Rotterdam al voorbij, nu brengt de afhaalchinees het u zelf met 80-90% minder luchtvervuiling, in 80 - 90 %minder tijd en via vele Euraziatische centra:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/treinverkeer-langs-de-nieuwe-zijderoute-booming-dankzij-coronapandemie~b807c582/ https://youtu.be/7i-QNuLwWbU
Michiel — 07 mrt 2021
Dat spoort ligt al 150! Jaar, met zeker in de jaren 70 en 80 veel meer goederentreinen dan nu.

De rails zijn inmiddels doorgelast, overal geluidsschermen en het chloor is er af.

Kom op jongens
waterrat — 05 mrt 2021
Ideeën moesten verbóden worden; stinkend succesrijk teer, beton en uitlaatgas moet nóg hoger gesubsidieerd worden; flora, fauna, natuur, zelfs de méns moet plat. Hel en verdoemenis prekers?
Herkenbaar, www.gaiazoo.nl/gorilla-borstroffel-sof-kids/:c’ est le ton qui fait la musique
Helaas, die toekomst is al begonnen: volgens Joost van den Vondel was 1 vrouw nog 1.000 mannen te erg, nu is 1 Twentse Containerterminal en 1 elektrisch aangedreven containerschip de fanclub van ruim 10.000 liter dieselolie te erg:
https://maritiemmedia.nl/nijmegen-max-maximale-lengte-en-maximale-reductie-emissie-en-brandstof/
Ron Hartman — 05 mrt 2021
Toeval bestaat niet? het massatransport langs Borne, zou op een aantal manieren kunnen.
De A1 rechtdoor bij Zenderen en een spoorbaan erlangs voor snel- en vrachttreinen naar Oldenzaal en het Oostblok en het huidige spoor laten liggen voor de stedenband-metro en/of stoptreinen. Daarmee verdwijnt niet alleen de vrachttrein uit Borne, maar is ook de ontvlechting zoals die nu wordt voorzien tussen A1 en A35 opgelost. De keus om rechtdoor te gaan is nu het fraaie Vloedbelt traject geworden. Je kunt nu dus conclusies trekken vwb het spoor... dat gaat gewoon door....?? Het D66 plan (b)leek te duur Of na de Bornerbroeksestraat tunnel, toch onderdoor?
wgkub — 05 mrt 2021
als je vlak naast een vliegveld gaat wonen........als je vlak naast een spoorweg gaat wonen........
Paul — 05 mrt 2021
“het buurtonderzoek dat de bewoners aan de Parallelweg eind 2006 hebben uitgevoerd inzake lengte treinen, trillingen en gevaarlijke stoffen? Waar de gemeente niets mee gedaan heeft”
Frustratie leidt niet tot ‘de’ oplossing waar WEL DEGELIJK aan gewerkt wordt:
www.borne.nl/parkeren-verkeer-en-vervoer/geluid-en-trillingoverlast
‘Handel’ is meer dan Bitcoins: voor honderden miljarden €€/j fysiek goederen vervoeren gáát niet zonder transport. Hoe? Dáárover verschillen meningen sinds:
• Spoorlijn Almelo-Borne-Salzbergen (1865)
• Rijkswegenplan (1927)
• Twentekanalen (1930)
•Waterweg R’dam-Twente-Mittellandkanal-Moskou (1906 - St. Juttemis)
•Luchthaven Twenthe/Twente, Twente Airport (1931)
•Provinciale weg E8/Rijksweg A1 (wordt vervolgd, ge-betweterd, ge- en misbruikt en verguisd)
www.rtvoost.nl/nieuws/333007/Van-E8-tot-autosnelweg-A1#:~:text=In%201927%20wordt%20er%20voor,tussen%20Twente%20en%20het%20westen

Borne ÍS niet machteloos, mits eendrachtig: want dát maakt nog steeds macht.
Larzz — 04 mrt 2021
Ik woon sinds 1 jaar aan de Parallelweg en het verbaast me behoorlijk hoe ook in deze Coronatijd er toch nog zoveel ellelange goederentreinen 's nachts voorbij rijden. Wij kunnen door de herrie ook zomers het raam niet open doen. Waar ze allemaal vandaan komen? Joost mag het weten........
Henry — 04 mrt 2021
Mag ik iedereen herinneren aan het buurtonderzoek dat de bewoners aan de Parallelweg eind 2006 hebben uitgevoerd inzake lengte treinen, trillingen en gevaarlijke stoffen? Waar de gemeente niets mee gedaan heeft ondanks sterke aanwijzingen van overschrijdingen van gevaarlijke stoffen? En waarvan ProRail beweerde dat dit allemaal onjuist was? En waarvan twee jaar later bleek dat de aantallen WEL klopte? Ach, intussen 15 (vijftien) jaar verder en nog steeds een donker gat waarin alles verdwijnt. Helaas

Verhouding Almelo-Borne onder druk

Binnen een aantal weken zal de provincie een besluit nemen over het in gang zetten van de aanleg...
26-11-2021

Griffier Saskia Morsink stopt in Borne

11 Jaar lang was ze griffier bij de gemeente Borne. Binnenkort, om precies te zijn op 10...
23-11-2021

Raad behoudt bedenking bij zonnepark op...

Eigenlijk is iedereen wel content met de plannen voor een zonnepark op de vuilstortlocatie...
17-11-2021

Raad akkoord met nieuw contract Twence

De gemeenteraad besloot dinsdagavond om het nieuwe contract met Twence B.V. voor de verwerking...
16-11-2021

Mieke Visser lijsttrekker SP

De SP afdeling Borne heeft tijdens een algemene ledenvergadering Mieke Visser tot lijsttrekker...
16-11-2021

Vernieuwend participatietraject Wensink-Zuid

Een onderdeel van de energievisie van Borne is het plan in hoofdlijnen om wijken aardgasvrij te...
15-11-2021