Politieke vragen over veiligheid nieuw stuk F35
BORNE-NU MAAKT ZICH ZORGEN OVER VERKEERSSITUATIE

Politieke vragen over veiligheid nieuw stuk F35

Naar aanleiding van het recente artikel op BorneBoeit en bezorgde geluiden van omwonenden die de partij zelf ontving, heeft Borne-Nu een aantal vragen gesteld over de situatie op het nieuwe stuk F35 en de veranderde verkeerssituatie op de Bornerbroeksestraat.
 

“Met name de Bornerbroeksestraat, die voorheen beschikte over een apart fietspad richting het zwembad en de sportvelden, vertoont nu risicovolle omstandigheden voor met name jonge fietsers”, meent Bastian Drees van Borne-Nu. “In combinatie met de niet duidelijke of wellicht ontbrekende verkeersborden levert dit nu gevaarlijke situaties op, mede doordat de automobilisten te hard rijden op versmalde straten."

 

"Het is onduidelijk waar de 30 km-zone begint en eindigt; de verkeersborden en het wegdek zijn niet uniform geplaatst en het is niet duidelijk dat dit een fietssnelweg betreft (of een ‘auto te gast straat’ is). Door de versmalde weg(en) is de situatie er niet veiliger op geworden. De gemeente heeft snelheidsmeters geplaatst met matrixborden en regelmatig zien wij helaas de borden vaak rood oplichten. Daarbij zijn de veranderde voorrangssituaties voor de gebruikers van de wegen op en rondom de F35 niet voor elke gebruiker een automatisme. Een attentiebord voor de veranderde situatie zou ons inziens hierbij kunnen helpen.”
 

Borne-Nu wil van het college weten wat de overwegingen zijn geweest bij het ontwerp van het nieuwe stuk F35 en of er vooraf een verkeersveiligheidsanalyse is gemaakt. Men vraagt zich af of er rekening gehouden is met mogelijke conflicten tussen fietsers en automobilisten op de rijbaan vanwege de ontbrekende duidelijke snelheidslimiet en het verdwijnen van het fietspad en welke maatregelen er zijn genomen om deze conflicten te vermijden. Daarnaast vraagt Drees of er plannen zijn voor aanpassingen om de veiligheid van fietsers en automobilisten te waarborgen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Henry — 17 feb 2025
Ik grijp nog even terug op dit ietwat belegen item.
Er wordt alleen maar gesproken over het onveilige deel vanaf de Azelosestraat maar het deel vanaf de Ovonde tot aan de Azelosestraat, dus de Parallelweg, wordt ook steeds onveiliger door de categorie snelheidsduivels die op de Parallelweg nog even de verloren seconden van de Europastraat in willen halen. Inhalen ten koste van de ruimte die fietsers hebben gekregen, snelheden van dik over de toegelaten snelheid zijn aan de orde van de dag,
Maak van de Parallelweg een 30 km weg!
Johan — 23 apr 2024
Kunnen er geen borden geplaatst worden van 15 of 30 km. Het lijkt soms wel een racebaan. Het voetpad is nog gevaarlijker, de fietsers vliegen je om de oren. Gemeente doe er wat aan.
JW — 21 apr 2024
Inderdaad is het niet duidelijk. De meeste mensen komen hier door de Bornerbroeksestraat met snelheden boven de 50km/h. Het is niet duidelijk aangegeven. Zien zelfs auto’s die boven de 50km/h de drempel nemen. Het is zeker voor velen wennen om zich aan te passen nadat de meeste niet anders gewend waren dan over het voetpad te fietsen en 50km/h te rijden.
Hoop wel dat er snel wat aan gedaan gaat worden want er zal anders snel een ongeluk gebeuren op de T-splitsing Bornerbroeksestraat / beizoensstraat. En dan niet te hopen dat er letsel bij zit. Er zijn circuits die er minder strak bij liggen.
Schilperoort — 21 apr 2024
Nou Britt, het is wonderlijk dat er volgens jou alleen asociale automobilisten en e-bike gebruikers zijn die onveilige situaties creëren. . Als ik goed om me heen kijk in het verkeer zijn heel veel weg- en trottoirgebruikers asociaal en onveilig bezig en niet alleen de automobilisten en e-bike gebruikers. Overigens is het sowieso aardig generaliserend alle automobilisten en e-bike gebruikers over één kam te scheren.
Britt — 21 apr 2024
Wonderlijk dat onveilige situaties niet worden toegerekend aan het asociale gedrag van de (auto en/of e-bike) bestuurders. Het ligt altijd aan iemand of iets anders.
Henk de Vries — 20 apr 2024
60% Van alle fietsers , rijden nog gewoon over het trottoir waar de voetgangers zich ook bevinden .
Vooral fietsers met daaraan aangelijnde honden !!

Borne kleurt weer groen

Volgens de voorlopige uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen 2025 is het CDA in Borne de...
30-10-2025

Borne stemt ontspannen met vernieuwd biljet

Om half acht vanmorgen gingen de deuren open van de stembureaus in Borne, Hertme en Zenderen,...
29-10-2025

Van droomhuis naar deurmat

ADVERTORIAL. Sta je op het punt om een woning te kopen of wil je alles weten over hypotheken, de...
27-10-2025

Tiende editie van Verbonden in Licht

De kou prikt zacht in de avondlucht, maar het blijft droog. In een lange rij schuifelen...
26-10-2025

Wegwerkzaamheden op de verkiezingsdag, let op...

ADVERTORIAL. Op de verkiezingsdag wordt er op enkele plekken in onze gemeente aan de weg...
23-10-2025

De ‘geketende’ burgemeester

‘Een burgemeester is als een fiets, zonder ketting is hij niets’, een woordspeling...
19-10-2025