
Met het inleveren van de stadssleutel en het verbranden van de Krelis kwam dinsdagochtend een einde aan het Bornse carnaval. De vijf carnavalsverenigingen van de gemeente verzamelden zich samen met het college van B&W op het plein voor het gemeentehuis, onder muzikale begeleiding van de kapel uit Bornerbroek. Waar het feest begon, daar eindigde het ook, voor de laatste keer in de huidige raadszaal.
Dank en waardering
In de raadszaal werd de sleutel officieel teruggegeven aan burgemeester Jan Pierik. “Dankjewel verenigingen voor het prachtige carnavalsweekend dat jullie hebben geleverd,” sprak hij. “Ik had piket, maar er was geen gekkigheid dit weekend.” De burgemeester stond stil bij het kindercarnaval van zondag en hij benadrukte vol lof dat er weer veel kinderen meeliepen in de optocht. Ook complimenteerde hij de organisaties met de verbeteringen aan verschillende carnavalsaccommodaties. De tent bij de Stroat, de residentie van de Melbuulkes, was volgens hem goed voor elkaar. De omheinde tent op de Koem van Stichting Borns Carnaval zorgde voor gecontroleerde inloop. En zelfs praktische details vielen op: een verlichte trap bij de Kolkleu in Hertme droeg bij aan de veiligheid.
Echtpaar Michiel en Ronald
Bij de overdracht van de sleutel merkte Pierik met een glimlach op dat prins en adjudant 'in trouwopstelling' stonden. Het college nam de sleutel dankbaar terug. Als blijk van waardering ontvingen de stadsprins en zijn adjudant de gemeentelijke speld. “Ik ga hem niet opspelden,” grapte de burgemeester, “dat is een hels karwei.” Hij deed bovendien een symbolisch voorstel: het zou mooi zijn als de nieuwe carnavalsleutel bij de opening van het nieuwe gemeentehuis officieel door de verenigingen wordt aangeboden. Een passend moment om een nieuwe stadssleutel te presenteren.
Krelis blijft branden
Naast het feestelijke karakter klonk er ook een serieuze noot. Het traditionele verbranden van de Krelis, het slotritueel van carnaval, staat onder druk. Binnen Borne zijn er stemmen die vinden dat de traditie moet stoppen, omdat het ritueel door sommigen als luguber wordt ervaren. Stadsprins Ronald was daar duidelijk over. “Het verbranden van de Krelis staat symbool voor het achterlaten van sores en ellende. Je verbrandt het oude en gaat het nieuwe in. Dat is de betekenis van deze traditie. Die moet behouden blijven.” Volgens hem is het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met erfgoed. “Ook andere tradities zoals het paasvuur staan onder druk. Geldt dat straks ook voor de pinksterbruidjes? Daarom hebben we in goed overleg met de burgemeester besloten om dit jaar de Krelis weer te verbranden.” En zo gebeurde het ook: de vlammen markeerden symbolisch het einde van carnaval 2026.
Springlevend
Terugkijkend spreekt stadsprins Ronald van een geslaagd weekend. “Geweldig. Dit doe je één keer in je leven. En het is super goed gegaan. Heel harmonieus met alle verenigingen en de stichting Borns Carnaval. Borns Carnaval is springlevend!” (KDS/RH)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.