Sociaal ondernemen ‘lust en must’
CLIËNTEN DE STER EN AVELEIJN DRAGEN MINI-SYMPOSIUM BOUWEND NEDERLAND IN KULTURHUS

Sociaal ondernemen ‘lust en must’

Het minisymposium dat Bouwend Nederland Regio Twente dinsdag hield in het Kulturhus had als thema meegekregen: ‘Sociaal ondernemen een lust of een last?’ De bezoekers van de bijeenkomst, waar onder anderen voormalig minister Maxime Verhagen als net herbenoemd voorzitter van Bouwend Nederland het woord voerde, hoefden het einde van het evenement niet af te wachten om de prikkelende vraag te kunnen beantwoorden.

De nadrukkelijke aanwezigheid van cliënten van dagactiviteitencentrum De Ster en zorgorganisatie Aveleijn maakte de vraag in feite al snel overbodig. De manier waaruit beide organisaties zich in het Kulturhus presenteerden was dermate overtuigend en stimulerend dat het eerste deel van de openingsvraag al snel geschrapt kon worden. Wethouder Michel Kotteman (foto hierboven), spreker namens de veertien Twentse gemeenten, veranderde de ‘probleemstelling’ in zijn betoog na Verhagen al snel in ‘Sociaal ondernemen, een lust én een must.’
 

En daar viel na de mooie rollen die de cliënten van De Ster en Aveleijn vertolkten, geen speld tussen te krijgen. Enkele maanden lang al hadden ze zich voorbereid op de datum van 7 februari, waarop ze mochten bewijzen dat mensen met een beperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt daarop een kans verdienen. Ook tot meerdere eer en glorie van ondernemende bedrijven.

Kaartjes voor de film
Voorzitter Lucas Haafkes van Bouwend Regio Twente haalde na zijn openingswoord drie vertegenwoordigers van De Ster naar voren. Ze mochten enkele tientallen kaartjes in ontvangst als beloning voor hun aandeel in het symposium. Haafkes: “Het zijn hartverwarmende pure mensen zonder dubbele agenda. In de bouw zijn we trouwens toch wel van kansen geven, ook al passen mensen soms niet helemaal in de ideale mal.”

De 23 vertegenwoordigers van De Ster en Aveleijn waren alom aanwezig. Om gasten te verwelkomen tegen een decor van vuurkorven, om hun jassen op te hangen, om ze van een drankje en een hapje te voorzien. Het stamppotbuffet hadden de ‘sterren’ Jeanine, Vian, Ayle, Samiram en Janneke ‘s ochtends zelf helpen klaarmaken onder leiding van Helmut Jacobs van De Twentsche Pot. En de bezoekers werd na afloop uitgeleide gedaan met een van de liefst 240 unieke exemplaren van door hen gemaakte goodie bags in de vorm van ware schilderijtjes, waarop iedereen zijn eigen kleurrijke voorstelling van een woning had geverfd.

Passie en plezier
“Sommigen hebben over één tasje wel vier uur gedaan”, duidt initiatiefnemer Bernadet Wieffer van de Ster de omvang van de klus. Maar de passie en het plezier waarop ze zich vol creativiteit op het karwei storten is aandoenlijk. Michel Kotteman wijst onder meer op het sectorplan Twente Werkt! “De veertien gemeenten in Twente kopen voor 2000 euro per inwoner in aan producten en diensten. Daarvan is 20 tot 25 procent gerelateerd aan de bouw. We gaan nu met de veertien gemeenten samen werken aan een regionale invulling van ‘Social Return of Investment’ (SROI). Anders gezegd: initiatieven, waarbij naast het financieel rendement ook het maatschappelijke rendement van organisaties, projecten of beleid zichtbaar wordt gemaakt. Binnen de SROI wordt alle beschikbare kapitaal voor sociaaleconomische activiteit beschouwd als een investering.

Wim Oude Wolbers van de gelijknamige bouwonderneming uit Borne is er een voorstander van. “Steeds meer gemeenten gaan het zelfs verplicht stellen dat een bepaald percentage van de omzet sociaal moet worden ingevuld. Enschede bijvoorbeeld is er al erg ver mee. Het kan zijn dat je mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt inzet op een bouwproject, maar het kan ook op kantoor zijn, als receptioniste of als schoonmaakster. Het begint te komen dat het meer spontaan gebeurt en dat is goed. Je moet mensen uit de wijk erbij betrekken en ook denken aan de zogenaamde instromers, via UWV en Bouwmensen kun je ze opleiden tot medewerker in de bouw. Je kunt ook zélf het initiatief nemen. Al verschillende opdrachtgevers waaronder gemeenten en corporaties nemen behalve planken en spijkers ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in het bestek op.”

Baksteentje van chocola
Bij de uitgang krijgen bezoekers behalve de goodie bag ook een handgemaakt baksteentje van chocola mee, voorzien van een ingekleurd sterretje. De cliënten Joris, Marissa, Matthijs, Anne en Daniek hebben ze geproduceerd bij en met bakker Jan Koehorst. Als een van de bezoekers driegt te vergeten er eentje mee te nemen, wordt deze alert gecorrigeerd door Nina: “Hé, koekoek.”

Maxime Verhagen retweet later op de avond een foto waarop fotograaf Eric Brinkhorst de groep van De Ster samen met hem heeft vereeuwigd. Het sociale gezicht van Borne is ook landelijk getoond. (WP)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina


    Wordt dit de Custom King 2019?

    Voor het eerst neemt Oude Monnink Motors deel aan de prestigieuze Battle of the Kings, een...
    17-01-2019

    Nieuwjaarsborrel voor ondernemers uit Borne en...

    Op donderdag 31 januari 2019 organiseert de BBO voor de Bornse ondernemers een infotainmentavond...
    08-01-2019

    Fietspad gereed voor kinderen De Esch

    Langs het dierenparkje achter Het Dijkhuis ligt het nieuwe fietspad klaar voor de leerlingen van...
    19-12-2018

    Twickel steunt de ijsbaan

    Jaarlijks zamelen leerlingen van het Twickel Borne met hun kerstprojecten geld in voor het goede...
    12-12-2018

    Waar zijn de Zwarte Pieten?

    Donderdagavond tegen zessen gingen de kinderen uit de groepen 1 tot en met 4 van basisschool De...
    22-11-2018

    Iemnschelf wint GEObattle

    Cleo Droste, Isabel Jacobs, Bob Thijhuis en Thorvald Movig van basisschool ’t Iemnschelf...
    22-11-2018


    file:html/cookies.inc.html}