ADVERTORIAL. In het nieuwe gezondheidscentrum De Poort van Borne heeft ook Diane van Binsbergen met de Onderwijspraktijk Borne haar intrek genomen. Ze behandelt er kinderen met leer- en gedragsproblemen volgens een uit de Verenigde Staten overgewaaide methode van reflexintegratie. De in de VS woonachtige Russische psychologe Svetlana Masgutova ontwikkelde MNRI ® Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie. Een therapie, die sinds enkele jaren ook in Nederland aan een opmars is begonnen.
Primaire reflexen
“Reflexen zitten in ons allemaal”, legt Diane uit. “We worden ermee geboren. Bijvoorbeeld de reflex van een baby om zich direct na de geboorte te strekken. Die eerste primaire, automatische bewegingen worden doelbewuste bewegingen die geïntegreerd worden in het rijpende brein.” De theorie gaat ervan uit dat die primaire, als alles goed gaat, verdwijnen naarmate het brein de bewegingen gaat controleren. “Bij sommige kinderen stokt dat proces. Dat kan resulteren in moeite met onder andere lezen, rekenen, stilzitten en concentreren. De therapie is er op gericht om die storingen op te heffen door de nog aanwezige reflexen in te oefenen. Eigenlijk oefenen we de bewegingen die je als baby had moeten maken.”
Mooie resultaten
Diane van Binsbergen heeft jaren als leerkracht voor de klas gestaan. “Toen ik met reflextherapie in aanraking kwam en er cursussen in ging volgen herkende ik in de beschrijvingen veel kinderen uit mijn klassen. Ik kon er overal zo een naam bij geven.” Een van voorbeelden die ze geeft is een kind dat geen voorkeurshand ontwikkelt en letters en cijfers omdraait. Volgens de theorie van Masgutova kan dat komen door een stoornis in de niet geïntegreerde ATNR, die normaal gesproken het besef van links en rechts geeft. “Kijkt een baby naar links, dan is de andere kant ontspannen. Het is de voorloper van de oog-handcoördinatie. Door te oefenen op de niet goed ontwikkelde reflex zie je dat het lezen en rekenen eigenlijk vanzelf komt. Zo mooi om te zien!”
‘Wonderbaarlijk’
“Motoriek heeft heel veel invloed op de sociaalemotionele en cognitieve ontwikkeling van een kind. Eigenlijk op het algehele welbevinden. En de kinderen van tegenwoordig hebben een heel andere levensstijl waarin de motoriek veel minder geoefend wordt.” Met dus een veelheid van problemen tot gevolg, waar de reflexintegratie een oplossing voor kan bieden. “ADHD en autisme kan ik niet genezen. Daar ga ik ook niet mee schermen. Een meisje met autisme kan nu wel haar grenzen aangeven, weet beter met vriendinnetjes om te gaan en knuffelt nu haar ouders! Bij andere kinderen gaat het Lezen en automatiseren vooruit en verbetert de concentratie. De schoolprestaties gaan aantoonbaar vooruit. Heel wonderbaarlijk!”
Lezing op 30 mei
Diane raakt duidelijk niet uitgepraat over haar praktijk. “Dit is echt, echt, echt, zo’n mooie therapie! Ik ben blij dat het op mijn pad kwam en ik zoveel kinderen kan helpen.” Er valt ook veel meer over te vertellen en dat gaat ze doen op 30 mei, van 20.00 uur tot 21.30 uur in het bibliotheektheater in het Kulturhus. “In het westen van Nederland is de methode al booming.In het oosten zie je het nog niet veel. Ik wil graag uitleggen wat het betekent.”
Onderwijspraktijk Borne
Therasiaplein 1
7622HK Borne
06-39426440
info@onderwijspraktijkborne.nl
Voor informatie over de lezing op 30 mei, zie agenda/lezing-reflexintegratie
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.