Vol inzetten op ‘knip’
25-09-2018
WERKGROEP WIL MEER AANDACHT VOOR KNIP IN DE N743

Vol inzetten op ‘knip’

Met de concrete plannen voor de Verbindingsweg langs de bedrijventerrein De Molenkamp en de aandacht voor de problematiek van de verkeerdruk in Zenderen blijft de infrastructuur van de gemeente Borne volop onder de aandacht. De zogenaamde ‘knip’ in de N743, ter hoogte van de Bornsche Maten, dreigt daarbij wat op de achtergrond te raken. Tijd om op de trom te (blijven) slaan, vindt een actiegroep van direct omwonenden van de plek waar in plaats van een provinciale weg een groen park zou verrijzen.

 

Bijeenkomst omwonenden

Maandagavond hield de werkgroep, bestaande uit André Muller, Dick Lammertink en Christiaan Kruims (vanaf links op de foto) een bijeenkomst om belangstellenden te informeren over wat de groep tot nu toe heeft gedaan en te discussiëren over mogelijke acties die er in de toekomst genomen kunnen worden.

 

“Het geduld raakt een keer op. Als we ons niet laten horen zakt het weg. We beraden ons op acties”, zo was kortgezegd de boodschap. Rond de 35 omwonenden kwamen op de bijeenkomst af. Bewoners van de Bornsche Maten, maar ook van de Zuid Esch en Oud Borne aan de ‘overkant’ van de N743.

 

De ‘knip’

Ooit werd de eerste bewoners van de Bornsche Maten voorgehouden dat de N743, tussen de nieuwe wijk en Oud Borne, een groen park zou worden. Vanaf het kruispunt bij Jasmin Garden zou de provinciale weg ‘geknipt’ worden. Doorgaand verkeer tussen Hengelo en Almelo zou een andere route gaan volgen. Dat was in 2005/2006. Meer dan tien jaar later is de knip er nog niet en lijkt realisatie nog heel ver weg, áls het er al van komt. De gemeente Borne wil wel, de knip in de N743 is in allerlei beleidstukken opgenomen, maar de rondweg is een provinciale weg en medewerking van Zwolle is cruciaal. De Provincie ziet het vooralsnog niet zitten, omdat er geen ‘robuust’ alternatief is voor het verkeer.

 

Verbindingsweg

De werkgroep heeft zich vanaf 2006 vooral ingespannen in het diplomatieke circuit. Zo is er actief meegepraat over de ‘Totaalvisie’, het meerjarenbeleid voor de infrastructuur in de gemeente Borne. Specifiek werd er geijverd vóór de aanleg van de Verbindingsweg, omdat dit mogelijk het ‘robuuste alternatief’ zou kunnen vormen waar de Provincie op doelde en waarmee de knip dichterbij zou komen in de tijd. Volgens de werkgroep is het vooral door Zenderen gewenste alternatief van de 5B langs de snelweg en rondom het kerkdorp geen optie. “Dat is vele malen duurder, er zijn veel overheden bij betrokken. Wij gaan niet meer meemaken dat die er komt.”

 

Plan B

“Mocht de Verbindingsweg er alsnog niet komen, dan gaan we over op plan B. Acties die iets anders inhouden dan netjes met de wethouder praten”, werd er gedreigd. Tijdelijke maatregelen, zoals een wal of geluidsscherm, om de overlast van de N743 te verminderen zijn onbespreekbaar. “Dat kan als zoethoudertje worden gezien en gaat vervolgens van uitstel naar afstel.” Vol inzetten op die knip dus en een tandje erbij de komende tijd. “We moeten de druk op de politiek houden en ons daarnaast bezinnen op andere acties, zoals het indienen van claims. Dit is geen spelletje. De bewoners zijn beloften gedaan en die moeten worden ingelost!” (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 28 sep 2018
Dat in kleine stukjes knippen kan goed Hans. Een mestverwerker is gebaat bij een goeie verbinding met Albergen en met Bornerbroek en die verbinding mag je minimaal eisen om mee te werken aan die vergister. Dat je dan enpassant de huidige Bornerbroeksestraat wat aanpast om het verkeer dat langs Zenderen moet ook naar de Zuidelijke Randweg te leiden, ligt voor de hand. Mooi opgeknipt!
Hans — 25 sep 2018
En zo gaan er dingen volledig de mist in bij het College van B&W en de Raad van Borne. Het probleem van de GVW, de mestvergister in Zenderen en de "Knip" worden door Borne allemaal aan elkaar verbonden tot één onontwarbare kluwen waar de provincie straks uit pikt wat ze leuk vindt. 'Salami tactiek' grote problemen in kleine stukjes hakken was verstandiger geweest. De situatie die nu is ontstaan is zo complex de instanties daar nog jaaaaaren op kan kauwen. Sterkte iedereen.
Bram Donkers — 25 sep 2018
Gewoon volhouden, mogelijk gaat de gemeenteraad toch ontdekken dat burgers aan wie iets beloofd is, daaraan rechten kunnen ontlenen.
Ton — 25 sep 2018
Kansloos, er is geen goed alternatief voor dat verkeer dus zal de provincie nooit goedkeuring geven... en wie is de eigenaar van de betreffende weg....
Loze beloften van politici die zij nooit hadden kunnen/ mogen maken.
W. Oude Wolbers — 25 sep 2018
De politiek heeft al veel eerder hiertoe besloten. Tijdens de verkiezingsdebatten In de oude Bijenkorf vermoedelijk ‘’98 was dit hét belangrijkste thema
Ron Hartman — 25 sep 2018
Die knip komt er heus wel een keer, nadat het robuuste alternatief er is..... Een rondweg langs de Gemeente Borne (dus incl. Zenderen) is noodzakelijk om de huidige rondweg N743 tot wijkverbindingsweg te kunnen maken. (knip). Je mag er toch niet aan denken dat nog teveel doorgaand verkeer straks langs de scholen op de Beeklaan gaat en maar deels over de GVW? Wie stelt zich verantwoordelijk voor de te voorziene ongelukken bij die scholen? Dat betekent dat elke werkgroep zich maximaal moet inspannen om Borne Noord (Zenderen) te ontlasten middels de goeie grote rondweg en het verkeer ook buiten Borne om blijft gaan. Samen met de actiegroep in Zenderen, wordt het meest bereikt? De actiegroep uit Zenderen wil nl dat robuuste alternatief (var. 5) en dus de knip.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024