Tusveld ziet de bui hangen
BEWONERS WILLEN GEEN WEG DOOR HET NATUURGEBIED

Tusveld ziet de bui hangen

Een rondwegstructuur langs de A1, om Zenderen heen, wordt in Borne en Zenderen gezien als een goede oplossing om het verkeersprobleem in Zenderen op te lossen. De zogenaamde variant 5 staat al lang op het verlanglijstje (en in de Structuurvisie), maar leek altijd verre toekomstmuziek. Door de versnelde plannen om de A1/A35 aan te pakken en gelijktijdig te kijken naar de ‘onderliggende wegenstructuur’ zou er plots een mogelijkheid kunnen komen de weg toch eerder dan gepland aan te leggen, met medewerking van Rijk, Provincie en buurgemeenten.

 

Maar daar zou niet iedereen blij mee zijn. Tijdens het Politiek Beraad van dinsdagavond stond een memo op de agenda, waarin het college aangaf dat de variant 5 en overigens ook een oostelijke rondweg om Zenderen beide werden ingebracht in het verkorte onderzoek naar die ‘onderliggende wegenstructuur’. Het werd aangegrepen door twee bewoners van het Tusveld, het buurtschap aan de rand van Bornerbroek, om hun bezwaren tegen die 5 kenbaar te maken.

 

‘Groene long’

Jan Schabbink bejubelde het mooie gebied waar de weg dwars doorheen zou komen. “Een groene long, waar onlangs nog in is geïnvesteerd met de aanleg van De Doorbraak. Er komen veel fietsers en wandelaars. Het Tusveld heeft een grote recreatieve waarde.” Hij had het over de reeën, de zilverreiger en het ijsvogeltje dat er sinds kort weer huist. “We schrokken ons een hoedje toen we hoorden van de plannen van de gemeente! Ik snap Zenderen wel, maar er zijn betere oplossingen.”

 

Door Jan Bartels, tevens voorzitter van de dorpsraad van Bornerbroek, werden die alternatieven meteen aangedragen. De oostelijke rondweg was er één van, maar ook een oud plan om een weg langs het spoor aan te leggen. Die zogenaamde ‘variant 3plus’, was wat hem betreft de beste oplossing en zou het groene gebied het minste aantasten.

 

‘Rood en groen’

“Waar we de weg ook aanleggen, ergens moet die door een natuurlijke omgeving”, antwoordde wethouder Herman Mulder. “Het is een gebied waar rood en groen elkaar kruisen.”

 

Van de raadsleden vooral vragen over de reden om toch die oostelijke rondweg om Zenderen in te brengen in het MIRT onderzoek met betrekking tot de A1/A35. De voorkeur ging toch duidelijk uit naar de 5 en moest je daar dan niet vol op inzetten? Volgens Mulder was er na overleg tussen ondernemers op bedrijventerrein Molenkamp, de dorpsraad van Zenderen en een klankbordgroep van de Raad besloten beide mogelijkheden mee te nemen. Helemaal duidelijk waarom werd het niet tijdens het Politiek Beraad.

 

Verbindingsweg

Tja, en dan is er de vraag of het wellicht sneller kunnen aanleggen van een variant 5 geen heroverweging van de Verbindingsweg zou moeten betekenen. Mieke Visser (SP) probeerde het nog een keer. “Is het wel wenselijk om twee wegen aan te leggen?” In een vooronderzoek was geconcludeerd dat de aanleg van de 5 in ieder geval minder gebruik van de Verbindingsweg betekent.

 

“Ja”, zei Mulder, “Als de 5 wordt aangelegd wordt het verkeer op de Verbindingsweg substantieel minder.” Mike de Boer (GB90) voegde er nog aan toe dat ‘dat niet betekende dat de Verbindingsweg overbodig zou worden’. En daar moest Mieke Visser het voorlopig maar mee doen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ron Hartman — 28 nov 2018
@ Huiskes: Regionaal verkeer uit Almelo, Tubbergen etc. moet je niet NAAR en IN Borne willen hebben. Er onstaat dan veel sluipverkeer (en als bv de Kluft te druk wordt gaat dat bv via de Bornsche Beeklaan) of slingert over een dan veel te drukke 50/60 km GVW, waardoor de Molenkamp geen aftakking kan krijgen. Gewoon net als haast elke stad of dorp; om de gemeente (Zenderen + Borne) heen.
T Huiskes — 28 nov 2018
Is er gekeken naar de variant 3plus of is deze al direct in de prullemand beland? Het Tusveld is een uniek natuurgebied en zou bewaard kunnen blijven als er ook gekeken wordt naar de variant 3plus. Of is deze te gevaarlijk ivm met de rails of te duur vanwege de kosten? Dat een verbindingsweg iets aantast van de natuur is onvermijdelijk maar te veel is ook niet verstandig gezien de vermindering van natuurpercelen door bebouwing en wegenaanleg in Nederland.
Jan — 28 nov 2018
Gemeente Borne, dit lijkt mij toch absoluut geen verstandig plan. De natuur word elke dag al minder in Nederland en dan komt er een idee om deze weg midden door een natuurgebied te leggen. Het lijkt mij veel verstandiger om voor een andere optie te gaan! Dit kan absoluut niet!



Henk — 28 nov 2018
Wat een ontzettend dom idee! Hoe haal je het in je hoofd om deze weg midden door een prachtig natuurgebied te laten lopen.
Paul Cohn — 28 nov 2018
www.youtube.com/watch?v=AthT8kw7CIo
Ron Hartman — 28 nov 2018
De 5 stond al heel lang op het verlanglijstje en in de structuurvisie. Jammer dat de doorbraak daar geen rekening mee hield. Die zal iets moeten worden aangepast, maar daarna heb je dan ook een echte doorbraak en een GVW light of een mooie rotonde bij de Molenkamp - Prins Bernhardlaan, waar dan eigenlijk alleen nog verkeer naar de A1 vanaf de Stroom-Esch en lokale vrachtwagens komen.

Twickel werkt niet mee aan Verbindingsweg

De Stichting Twickel heeft de gemeente Borne in een brief laten weten niet bereid te zijn mee te...
09-12-2018

Amberboom geplant bij Dijkhuis

Op de `Dag van de Vrijwilligers`, 7 december, eert het TMZ deze vrijwilligers met een blijvend...
07-12-2018

Muziekinstrumenten Stedelijk Orkest gestolen

In de nacht van woensdag op donderdag zijn uit het clubgebouw van het Stedelijk Orkest in Borne...
06-12-2018

Extra controles op fietsverlichting

De komende tijd gaat de politie intensief controleren op goede fietsverlichting. De dagen worden...
05-12-2018

Twaalf jubilarissen in het zonnetje

Ruim een week geleden werd het 25-jarig bestaan van de Rolstoelwandelgroep Borne gevierd,...
30-11-2018

‘Geen windmolens op landgoed Twickel’

“Het standpunt van de Stichting Twickel is dat wij het initiatief om twee windturbines te...
30-11-2018


file:html/cookies.inc.html}