Scholieren poetsen verleden op
LEERLINGEN DE WHEELE MAKEN STOLPERSTEINE SCHOON

Scholieren poetsen verleden op

Op een zonnige middag springt leerkracht Jos Beunders met zijn leerlingen van groep 8 op de fiets. Oud Borne in. Op zoek naar de Stolpersteine. Voorafgaand aan deze actie hebben de schoolkinderen een les over de Joden, woonachtig in Borne tijdens de bezettingstijd, gevolgd. Net zoals iedere basisschoolleerling van groep 7 en 8 uit Borne waren ze te gast in de Bornse synagoge. Meester Jos heeft deze les meegenomen in een omvangrijker project.

 

Jaarlijks voor de dodenherdenking op 4 mei zoekt hij met de kinderen gewapend met heel fijn schuurpapier de Stolpersteine, struikelsteentjes, op. Vanaf 2010 heeft de school De Wheele de messing steentjes geadopteerd. Ze worden dan weer glanzend gepolijst.

 

Stolpersteine

Stolpersteine, niet om mensen letterlijk te laten struikelen, maar wel met hun hoofd en hart. Ze moeten de aandacht van de voorbijganger trekken en aanzetten tot nadenken en herinneren. Tegelijkertijd betekent het lezen van de tekst, waarvoor men het hoofd moet buigen, dat men een buiging maakt voor de slachtoffers. Het zijn kleine monumenten.

 

Terwijl de kinderen aan het poetsen zijn rijzen er vragen. Terug in de klas komen de verhalen. De jongeren gebruiken internet om in de familiehistorie van het gepoetste steentje te duiken. De website stolpersteine-borne.nl biedt uitkomst.

 

Herdenking

De ene leerling maakt een tekening, de andere een gedicht over de gedachten en de gevoelens die het oproept. Zo wordt ook dit jaar weer tijdens de dodenherdenking bij Het Hesseler Landkruis een gedicht van een leerling voorgelezen. (YD)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Nico — 25 apr 2019
Oppoetsen van messing stolpersteentjes is natuurlijk niet nodig; messing wordt mooier met de jaren (dat heet patina). Ook resulteert het oppoetsen (waarbij beter geen schuurpapier maar liever poetsmiddel kan worden gebruikt) in het sneller ‘slijten’ van de ‘steentjes’ (ook als staat dat waarschijnlijk in geen enkele verhouding met de slijtage doordat dagelijks mensen over deze steentjes lopen).



Wat geweldig is, is de wijze waarop dit project de basisschool/kinderen betrekt bij het verleden en dat als het ware ‘tot het heden’ maakt. Ongemerkt denken deze kinderen toch na over datgene dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van deze stolpersteentjes.

Geweldig initiatief van meester Jos; compliment daarvoor.

Wilma Leushuis zal de drogist missen

Vandaag was het feest bij drogisterij & parfumerie De Faam aan de Nieuwe Markt. Al vroeg...
22-05-2019

Johnny Boomkamp met pensioen

Afgelopen vrijdag is Johnny Boomkamp uit Hertme tijdens een feestelijk ontvangst door het...
22-05-2019

Leerlingen oefenen op muzikale soep

Het was Koningin Maxima die zich al in 2011 sterk maakte voor de muzikale ontwikkeling van...
17-05-2019

Eerste fairtrade award voor Sindron

Deze week is het de Fairtrade Week. Fairtrade (eerlijke/duurzame handel) zorgt ervoor dat boeren...
10-05-2019

Molenkamp-ondernemers praten bij

Het was enige tijd rustig rondom De Molenkamp en haar ondernemers. Toch bleef er achter de...
07-05-2019

Jonge programmeurs in spe

Twaalf kinderen zijn de gelukkigen. Zij hebben zich vroegtijdig aangemeld voor OZOBOT, een...
02-05-2019