Waarschijnlijk de meest in het oog springende verandering aan de Oude Deldesestraat is het verdwijnen van de grote, oude bomen. Er komen nieuwe bomen voor terug, maar dat zullen er wel minder zijn. De huidige bomenrij is er de oorzaak van dat de trottoirs bijna niet meer fatsoenlijk begaanbaar zijn. “Dit soort bomen kan tegenwoordig niet meer”, legt projectleider Herman Horsthuis (rechts op de foto) van de gemeente uit. “In ieder geval niet meer langs een weg.”
De Oude Deldensestraat wordt opnieuw ingericht en aanwonenden konden er over meepraten. Dinsdagavond werden de plannen gepresenteerd op een inloopavond, waarvoor de bewoners opnieuw waren uitgenodigd. Dat de bomen zouden verdwijnen was voor niemand een verrassing. Men was wel nieuwsgierig naar de bedachte oplossingen voor de verkeers- en parkeeroverlast.
Eenrichtingsweg
Vanaf de Dunantstraat wordt de Oude Deldensestraat eenrichtingsweg. Na de herinrichting mag er nog uitsluitend verkeer vanaf de Europastraat richting de Dunantstraat. De redenen voor die verandering zijn de geringe breedte van dat stuk van de Oude Deldensestraat en het voorkomen van verkeer dat vanaf de Stationsstraat de ovonde wil vermijden om links de Europastraat op te gaan.
Er is niet gekozen voor verkeerdrempels als snelheid beperkende maatregel, maar voor een plateau op de kruising met de Dunantstraat. De hele straat wordt 30 km zone. Ook is men niet overgegaan tot een verbod voor vrachtverkeer. Herman Horsthuis: “We zijn in overleg gegaan met de Albert Heijn en de Action om de bevoorrading niet via de Oude Deldensestraat te laten rijden.” Waarschijnlijk is het daarvoor nodig de kruising Nieuwe Kerkstraat/de Bleek iets aan te passen, zodat vrachtverkeer gemakkelijker de bocht richting de Bleek kan nemen.
Het asfalt op de Oude Deldensestraat verdwijnt en er komen rode klinkers voor in de plaats met aan weerszijden parkeervakken. De lengte van de blauwe parkeerzone blijft zoals het nu is.
Start na de zomer
Als alles volgens planning verloopt verwacht Herman Horsthuis dat er begin september een start gemaakt kan worden met de herinrichting. “Het werk gebeurt in fasen, maar de detailplanning is nog niet bekend. We proberen de toegankelijkheid zo groot mogelijk te houden, maar er is altijd overlast.” De reconstructiewerkzaamheden zullen naar verwachting tot het einde van het jaar duren. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Zet er maar een permanente snelheidscamera neer.