Sinds 1 mei van dit jaar is het voor gemeenten mogelijk om het bezorgen van reisdocumenten als paspoorten en identiteitskaarten aan te bieden aan de inwoners. Ook in Borne wil het college die optie met ingang van het nieuwe jaar gaan bieden en op die manier de dienstverlening naar de inwoners verbeteren. Door het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn een aantal logistieke bedrijven geaccrediteerd om deze service te mogen uitvoeren. Gratis is het allemaal niet. Gemiddeld zou de bezorging 15 euro gaan kosten.
Overwegingen
Er zijn gemeenten die het bezorgen gratis doen en buurgemeente Hof van Twente biedt de bezorging aan tegen het gereduceerde tarief van 5 euro. Borne wil echter uitgaan van het kostendekkende tarief. De redenering daarachter is dat de hoeveelheid afgegeven reisdocumenten sinds de verlenging van geldigheid van 5 naar 10 jaar al vermindert. De legesinkomsten dalen naar verwachting met 80.000 euro. In 2019 verwacht de gemeente zo’n 1000 reisdocumenten af te geven. Als die allemaal gratis bezorgd zouden gaan worden, kost dat de gemeente maximaal 15.000 euro. Bovenop de vermindering van legesinkomsten acht de gemeente dat geen haalbare kaart.
Uit proeven blijkt dat inwoners minimaal gebruik gaan maken van de service in gemeenten waar de bezorging niet gratis is. Maar het kan dus vanaf 1 januari 2019 wel. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.