Geslaagd geschiedenisproject op De Vonder
VEEL BEZOCHTE TENTOONSTELLING SLUIT PROJECTPERIODE AF

Geslaagd geschiedenisproject op De Vonder

Basisschool De Vonder in de Bornsche Maten zette vanmiddag om vier uur haar deuren wijd open voor vaders, moeders, opa’s en oma’s en andere belangstellenden. Na een aantal weken te hebben gewerkt aan een groot geschiedenisproject mochten de leerlingen vanmiddag de resultaten van dat harde werken laten zien.

 

Wat er aan vooraf ging

Op 1 maart ontplofte er in de school een tijdmachine en kwamen er allemaal historische figuren in de school terecht. In de machine waren zij als tweetallen aanwezig, maar door de ontploffing raakten zij uit elkaar. Gelukkig zagen de leerlingen op dezelfde dag nog kans om de bij elkaar horende historische figuren weer met elkaar te verenigen. Een uitgebreid verslag hierover verscheen eerder op BorneBoeit.

 

Hoe ging het verder?

Vandaag hadden we een interview met Leanne (11 jaar en leerling van groep 7) en Djim (9 jaar, bijna 10!, en leerling van groep 6). Zij staan samen helemaal rechts op de foto in de tekst. Desgevraagd vertelden zij dat zij in twee groepen aan het werk zijn geweest, maar dat het uiteindelijke doel was om samen een museum in te richten.

 

Het thema waar zij over werkten was kunst, met een nadruk op de schilderkunst. Alsof het niets was schudden zij de namen van Jan Steen en Pablo Picasso uit hun mouw. Maar daar bleef het niet bij, want via onderzoek op internet en in boeken kwamen zij ook veel te weten over andere schilders. Dat was in hun museum, met werken van Rembrandt, Leonardo da Vinci en andere schilders, ook goed te zien. Op vaste momenten in de week hadden beide groepen tijd gemaakt om samen aan hun werkstuk te besteden. Samenwerken was niet echt nieuw in dit project, want er zijn meer activiteiten in de school die het samenwerken bevorderen.

 

Tijdens de themaweek werkte groep 7 aan de periode van de Grieken en Romeinen, terwijl groep 6 werkte aan de periode van vorsten en regenten. Niet alleen het projectonderwijs was daaraan aangepast, maar ook in de andere lessen lag de nadruk op de genoemde periodes uit de geschiedenis.

 

Afronding voor hele school en belangstellenden

En vanmiddag was het dan zo ver: iedere groep leerlingen kreeg de gelegenheid om de resultaten van dit projectonderwijs te laten zien. Voor de leerlingen van de locatie aan de Goudbes waren de grote algemene ruimtes gereserveerd. Zo konden ook zij in het hoofdgebouw van De Vonder laten zien wat zij hadden gedaan. Alle groepen die al in het hoofdgebouw zitten gebruikten hun eigen lokaal als expositieruimte. Direct vanaf vier uur waren er al heel veel bezoekers in de school om te bekijken wat de leerlingen, van groep 1 tot en met groep 8, exposeerden.

 

Omkijkend kunnen de leerlingen, de teamleden en de meehelpende vrijwilligers van De Vonder terugkijken op een geslaagd project, waarvan de expositie terecht heel veel belangstelling kreeg. (HvR)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Sprankel rent voor Stichting Still

Op vrijdag 21 juni wordt er door de leerlingen van basisschool De Sprankel gerend rondom de...
16-06-2019

Twickel buigt zich over duurzaamheid

Van afgelopen dinsdag tot en met vandaag hebben de leerlingen van de klassen 2KT van het Twickel...
14-06-2019

Jan Braamhaar vindt het welletjes

Voor Jan Braamhaar zit het erop. Hij is 66 en vindt de tijd rijp zijn Financieel Adviescentrum...
13-06-2019

Second. Skin verder als Huidzorg Borne

ADVERTORIAL • In oktober 2017 startte Kelly Senger in Ootmarsum haar Huid- en...
07-06-2019

Spelen zonder barrières

Het is dinsdag 4 juni, de dag van de scholenuitwisseling. Basisschoolleerlingen van De Wheele en...
04-06-2019

Innovation Award voor Bornse Philley

Het gaat goed met de Philley, het vernuftig draaibare babyflesje van Ruud Leeuw. Zo’n 15...
30-05-2019