De Europastraat staat al enige tijd op de planning om opnieuw ingericht te worden. Aanleidingen zijn de riolering, die nodig vervangen moet worden, het verbeteren van het verouderde wegdek en een aantal verkeerstechnische problemen die aangepakt dienden te worden. Inwoners mochten meedenken en deden dat ook massaal. Veel opmerkingen waren er over verkeersveiligheid en oversteken, ruimte voor fietsers en voetgangers, maar ook wensen voor meer groen in de straat. Het ontwerpteam is met alle wensen en verkeerstechnische eisen aan de slag gegaan, maar kwam tot de conclusie dat de ruimte te beperkt was en de denkrichting maar eens helemaal een andere moest worden.
30 is het nieuwe 50
“De eerste tekeningen waren uitgaande van een 50 km-weg, met brede fietspaden. Maar is dat nog wel van deze tijd?”, legt wethouder Martin Velten uit. Het zou allemaal veel ‘steniger’ worden, terwijl verduurzaming, klimaatadaptiviteit en meer bomen en groen juist zo gewenst zijn. “Met een inrichting als 30 km-weg heb je daarvoor meer mogelijkheden.” Vanuit Den Haag wordt sinds kort gestimuleerd om binnen de bebouwde kom de snelheid op alle wegen te verlagen. “De grap was dat wij hier in Borne die stap al min of meer gezet hadden toen de berichtgeving daarover naar buiten kwam. We zijn wat dat betreft onze tijd vooruit!”
Integraal Masterplan Infrastructuur
De Europastraat zou kunnen gelden als pilotproject om op den duur bijna alle wegen binnen de bebouwde kom af te waarderen. Auto’s en vrachtverkeer zouden dan zoveel mogelijk gebruik moeten maken van de randwegenstructuur. “Met de aanleg van de Zuidelijke Randweg zie je ook dat het aantal verkeersbewegingen op de Europastraat behoorlijk gedaald is.” Een integraal Masterplan Infrastructuur ligt op de tekentafel. Begin volgend jaar wordt dat met de gemeenteraad besproken. Daarin zou duidelijk moeten worden hoe die randwegenstructuur er precies gaat uitzien, welke wegen nog 50 km-zones blijven en waar de maximum snelheid kan worden teruggebracht. Dertig kilometer op de Europastraat past blijkbaar in dat straatje.
Groen en minder stenen
Het biedt in ieder geval meer mogelijkheden voor de inrichting. Gedacht wordt aan wadi’s, veel bomen, parkeren op grasbeton, wilde bloemen, verhoogde plateaus op de kruisingen en met shared spaces. In het 30 km ontwerp is een duidelijk kleiner deel van het aanwezige oppervlak verhard, daarmee is een grote verbetering voor het klimaat, de leefbaarheid en het woongenot te halen. Bovendien wordt de veiligheid verbeterd en moet het gemakkelijker worden de straat over te steken. Ander voordeel is dat het mogelijkheden biedt voor het verkrijgen van extra subsidies voor de herinrichting.
Schetsontwerpen bespreken met omwonenden
“De invulling is in lijn met wat de omwonenden willen. Bij de voortgang blijven ze nauw betrokken.” De eerste schetsontwerpen worden binnenkort weer opnieuw voorgelegd, zodat er mogelijk nog allerlei aanpassingen kunnen komen. Met hulpdiensten en openbaar vervoer zijn al gesprekken geweest. Het ‘omdenken’ en de extra overleggen hebben wat vertraging opgeleverd, maar de verwachting is nog steeds dat de Europastraat in de loop van 2021 op de schop gaat. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.