Spoorveiligheid blijft groot aandachtspunt
TRAGISCH ONGEVAL AFGELOPEN ZONDAG MAAKT URGENTIE DUIDELIJK

Spoorveiligheid blijft groot aandachtspunt

De onbewaakte spoorwegovergang Het Vlier in Zenderen wordt met spoed afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dit naar aanleiding van het noodlottige ongeval afgelopen zondag, waarbij een 21-jarige maaltijdbezorger uit Hengelo om het leven kwam. Hij werd aangereden door een goederentrein, terwijl hij het spoor probeerde te passeren om de maaltijd af te leveren aan een bewaker die ter plekke de gevaarlijke situatie in de gaten houdt.
 

Opheffen onbewaakte overwegen

Al langere tijd zijn er zorgen over de veiligheid van onbewaakte overwegen en afsluiten is een plan dat al enkele jaren geleden in gang is gezet. Het Vlier is een van die spoorwegovergangen, net als de overgang bij de Zeilkerweg, die op de nominatie staan om op te heffen. Helaas net te laat voor de jongeman, die zondag het leven liet.
 

“Een heel tragisch ongeval, waarvan je de rillingen over de rug lopen”, vindt burgemeester Jan Pierik. “Het laat nog maar eens zien hoe terecht het is dat de spoorse doorsnijding al jaren bij Borne op de agenda staat.” Met negen gelijkvloerse overgangen is de spoorveiligheid in de gemeente Borne al decennia lang een punt van aandacht. Het afsluiten van onbewaakte overgangen in het buitengebied is landelijk beleid, waarover de gemeente Borne in overleg was met diverse belanghebbenden. Voor de spoorovergangen in de kern van Borne werd lang gekoerst op een verdiept spoor, maar dat bleek geen haalbare kaart. Meerdere tunnels in Borne werd de nieuwe visie.
 

‘Andere situatie over een aantal jaren’

Zoals het er nu naar uitziet komt er binnen enkele jaren een tunnel in of nabij de Oonksweg en zal de overgang in de Bornerbroeksestraat plaatsmaken voor een tunnel voor fietsverkeer van onder andere de F35. “ProRail ziet heel graag dat de situatie in de Bornerbroeksestraat wordt verbeterd”, weet wethouder Martin Velten. “Want ook dat wordt gezien als een gevaarlijke spoorwegovergang, vanwege de bocht in het spoor op die plek.”
 

Ook de nieuwe Vloedbeltverbinding, die ergens tussen Zenderen en Bornerbroek het spoor onderdoor moet gaan, zal een bijdrage leveren aan de spoorveiligheid. “We zullen over een aantal jaren een andere situatie zien”, spreekt Jan Pierik de hoop en verwachting uit. “De tragiek van afgelopen zondag laat maar weer eens zien hoe belangrijk dat is!” (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ron Hartman — 11 mrt 2021
en onder de Bornebroeksestraat natuurlijk. Er is dus bijna onafwendbaar het probleem blijven liggen van spoorovergangen aan weerszijde van het station. De Azelosestraat wordt als snel 40 miljoen om het goed te doen. (incl. woninguitkoop)
Ron Hartman — 11 mrt 2021
Ja, Raimond, daar in Niverdal is heel veel tegelijk opgelost. Omdat het belang van ieder dezelfde richting had, was de samenwerking ook prima. De N35 buiten het centrum gebracht EN gelijkertijd samen met het spoor verdiept, mocht veel kosten, omdat die kosten vooral door de provincie, het Rijk en de NS werden gedragen. De Gemeente deed samen met de ondernemers, de herinrichting van de NU fraaie Grotestraat.
Hier in Borne wordt door de provincie, het probleem van de knip in de N743 weg en de files in Zenderen opgelost. Ook geweldig, maar het spoor was alleen te combineren geweest als de A1 rechtdoor was gegaan bij Zenderen naar Oldenzaal en het goederenspoor erlangs. Die oplossing was veel duurder geworden met veel nieuwe natuurschade. Het wordt wel veel rustiger in Borne en Zenderen dankzij het Vloedbelttraject. Als er ooit veel geld is, zou het spoor wel als aparte actie verdiept kunnen worden aangelegd, maar die mogelijkheid is gepasseerd als er een tunnel onder de Oonksweg komt.
Raimond — 11 mrt 2021
Borne zou werkelijk eens een delegatie naar nijverdal moeten sturen. Daar hebben ze net als Borne jaren gedaan om tot oplossingen te komen maar zijn nu wel voorbeeld op veel vlakken.
Om maar te beginnen bij het spoor, zelfde verhaal als in Borne. Veel overgangen, overlast en doorsnijding van een dorp. Het spoor is er verdiept in een bak en tunnel inclusief station. De vrijgekomen ruimte heeft een park opgeleverd.
Het aftandse gemeentehuis is samengevoegd met het theater, bibliotheek, winkels en een café. Het werd het huis van cultuur en bestuur.
Beide voorbeelden hebben veel waardering geoogst in nijverdal, van bouwend Nederland, van prorail en rijkswaterstaat.
Ga eens kijken daar en rijd dan gelijk over wat eens drukste weg van het dorp was. Dat is nu een oase van groen geworden en ook een internationale prijswinnaar.
Ik bedoel maar, niets gaat vanzelf maar met wat aandacht wordt alles mooier.
Gerard — 10 mrt 2021
Borne heeft al jaren zitten slapen als je kijkt wat er de afgelopen 20 jaar in Almelo, Wierden en Rijssen is klaargemaakt. Vel woorden, weinig daden in Borne. Alle ballen (vol geld)op Borne Maten

Provincie deelt Borne oranje kaart uit

In het systeem van interbestuurlijk toezicht van provincie op gemeenten kleurt Borne oranje....
16-04-2021

‘Bricks, Bites en Behaviour’

Tijdens het Politiek Beraad dinsdagavond bleek dat het diverse fracties nog niet helemaal...
06-04-2021

Verwarring en ongeloof over nieuw financieel beeld

Tijdens het Politiek Beraad dinsdagavond bleek dat een groot deel van de gemeenteraad maar...
31-03-2021

‘Borne blijft financieel gezond’

Na alle cijfers nog eens grondig doorgespit te hebben komt het college van burgemeester en...
26-03-2021

Keuzes voor ’t Wooldrik

De herontwikkeling van sportpark ’t Wooldrik is een van de grootste projecten die in de...
25-03-2021

College kiest voor intrekken bij Kulturhus

Het College stelt de gemeenteraad voor om de gemeentelijke organisatie te gaan huisvesten in en...
25-03-2021