De ‘basis moet op orde’ in het gemeentehuis. Een conclusie die vorig jaar werd getrokken door een extern bureau. De interne bedrijfsvoering liet te wensen over en processen en informatiestromen zouden niet onder controle zijn. Er werd nog een extern bureau ingeschakeld die ongeveer hetzelfde constateerde en er werd een plan van aanpak geschreven om de zaken op orde te krijgen. Onderdeel daarvan is het aanstellen van een tijdelijke externe programmamanager.
Deze programmamanager Jos van Dillen is inmiddels zes weken aan het werk in Borne en rapporteerde donderdagavond zijn bevindingen tot nu toe aan de gemeenteraad. Hij had onder andere geconstateerd dat er veel projecten gestart worden, maar dat een goede prioritering ontbreekt. Er veel onrust is binnen de organisatie en er behoefte bestaat aan duidelijkheid met betrekking tot taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met als gevolg ook dat men soms ‘op de verkeerde stoel gaat zitten’. Er moeten goede werkafspraken en spelregels opgesteld worden in het kader van het ambtelijk bestuurlijk samenspel.
Directeur bedrijfsvoering naast gemeentesecretaris
Dat betekent onder meer dat er een heroriëntatie moet komen op het managementteam. Met dat proces is inmiddels een aanvang gemaakt. In het plan van aanpak was het idee gelanceerd dat er een externe ‘kwartiermaker’ zou moeten komen om de bedrijfsvoering weer ‘in control’ te krijgen. Van Dillen was daar echter niet zo’n voorstander van. “Er is al behoorlijk wat onrust in de organisatie en er is behoefte aan een vast aanspreekpunt, waar men ook een relatie mee op kan bouwen.” Hij stelde voor om in plaats daarvan een directeur bedrijfsvoering aan te stellen, naast de gemeentesecretaris. Een tweehoofdige directie dus. “Het huidige takenpakket van de gemeentesecretaris is te groot en je moet mensen dingen laten doen waar ze ook echt goed in zijn.”
Kosten om de basis op orde te krijgen
Om het hele proces van organisatieverandering te doorlopen is in 2020 1,6 miljoen euro incidenteel nodig en in 2021 nog 2,5 ton. De ‘basis op orde’ vergt in 2020 5 ton en het jaar daarop nog eens 2,5 ton. Daarnaast is er apart voor het sociaal domein een verandertraject nodig (3 ton) en om de ICT op orde te krijgen nog eens 850.000 euro incidenteel en structureel 340.000 per jaar. Vanaf volgend jaar ook nog structurele kosten voor de implementatie van de Omgevingswet: 120.000 per jaar. Overigens is er ook een taakstelling van een ton op de gemeentelijke organisatie. Waar dat precies bezuinigd gaat worden is onderwerp van gesprek met de medezeggenschapraad.
Forse investeringen in gemeentehuis
En dan moet er nog het nodige veranderd worden aan het gemeentehuis. Om te beginnen de herinrichting van het gemeentehuis, structureel ongeveer een ton per jaar. Maar er komen nog veel hogere kosten aan, waarschuwde gemeentesecretaris Gertjan Rozendom. “Het gemeentehuis is 32 jaar oud. Over een paar jaar moeten we voldoen aan label C en over tien jaar geldt de eis van label A voor overheidsgebouwen. We weten dat we daarvoor de komende jaren fors moeten investeren.” Allemaal nog niet in de huidige begroting opgenomen, maar wel iets om voor de nabije toekomst rekening mee te houden dus. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.