Zonder verhoging OZB geen GVW
Financiering zou impopulaire maatregel noodzakelijk maken

Zonder verhoging OZB geen GVW

Om de Gemeentelijke Verbindingsweg (GVW) langs de Molenkamp, als eerste stapsteen in de Totaalvisie van Borne, te kunnen realiseren moet de gemeente Borne nog voor 9,2 miljoen financiering zorgen. De totale investering van weg met ondertunneling, in combinatie met het opheffen van de spoorovergang aan de Oonksweg zijn berekend op 26,5 miljoen. Voor een deel van de kosten is dekking gevonden uit landelijke middelen en regionale of provinciale middelen. Er lopen nog aanvragen voor extra subsidie van de Regio Twente/Provincie Overijssel ter hoogte van een paar miljoen, waarover nog geen zekerheid is en die door Borne in ieder geval moeten worden voorgefinancierd.

 

Verhogen OZB

Om dit allemaal te kunnen betalen stelt het college voor om de OZB vanaf 2017 tot 2020 jaarlijks te verhogen. Dat zou jaarlijks 2,8 % verhoging zijn, tenzij er deels gelden onttrokken worden uit de reservebeleidsontwikkeling, het spaarpotje van de gemeente. In dat laatste geval kan de OZB verhoging beperkt worden. Bij een onttrekking van  4 miljoen, zou de verhoging van de OZB beperkt kunnen worden tot jaarlijks 2%. Eerder al werd de OZB tot en met 2016 verhoogd met 3% per jaar om de bouw van de Veste in de Bornsche Maten te kunnen financieren.

 

Tegensputteren

De OZB verhogen is geen populaire maatregel in de Gemeenteraad. Er werd dan ook flink tegengesputterd door de politieke partijen in het Politieke Beraad dinsdag 28 april, met uitzondering van GB’90, de grootste voorvechter van de GVW. De VVD is principieel tegenstander van OZB verhoging. Raadslid Stefan van Leeuwen (VVD) vroeg de wethouder nog eens goed naar alternatieven te kijken en eventueel de burger om z’n mening te vragen. Ernst Janssen (D66) maakt zich zorgen over de toekomst. “We zijn nu al op de bodem van de schatkist bij één tunnel. We hebben er nog vier te gaan.” Bert Oude-Lansink (CDA) vroeg ook of alle mogelijke subsidies zijn aangevraagd en Borne-Nu ‘is er nog niet uit’ of de OZB verhoogd moet worden. Grootste tegenstander is de SP. Tom Verreussel wilde de plannen voor de GVW maar helemaal loslaten.

 

'Alle alternatieven onderzocht' 

Volgens wethouder Herman Mulder zijn alle alternatieven voor financiering onderzocht.  Zonder OZB verhoging zou de GVW niet te realiseren zijn. De bedoeling is wel om de weg uiteindelijk voor een lager bedrag aan te leggen, maar dit is afhankelijk van de marktwerking. Voor mogelijk extra financiering vanuit de Regio en Provincie is eerst een besluit van de gemeenteraad nodig en een langverwachte structuurvisie, waarvan de GVW een belangrijk onderdeel uitmaakt. Terugkomen op het eerdere unanieme besluit van de gemeenteraad om de Totaalvisie vast te stellen, inclusief de GVW als de eerste stapsteen, ziet Mulder niet zo zitten. “We hebben met z’n allen druk op de Staatssecretaris uitgeoefend en gezegd ‘Het moet, het moet’. Als ik nu terug moet met ‘het gaat wat langer duren, want we zijn er nog niet uit’, dan neemt onze geloofwaardigheid wel erg af.”

 

Deldensestraat

Tijdens het Politiek Beraad kwam ook het verbeteren van de spoorovergang aan de Deldensestraat ter sprake. Blijkbaar is er een nieuw landelijk programma in het leven geroepen om overwegen te verbeteren. De gemeente Borne heeft een aanvraag uit dat potje lopen om de spoorovergang te verbreden en langzaam en snel verkeer van elkaar te scheiden. Binnen een half jaar zou over deze aanvraag zekerheid kunnen zijn.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
oude booyink — 25 mei 2015
Deze weg moet er komen en het geld wat er tekort is kan in twee delen opgesplitst worden. Deel 1, je kunt besparen Door de Oo nksweg gewoon open te laten wat nuttig is en veel goedkoper is. Deel 2, de gemeenten die voordeel van de weg hebben mee laten betalen. B.v. Tubbergen en Dirksland.

Ook kan de wegenbelasting eventueel voor wegen gebruikt worden.
Madlin — 19 mei 2015
Ga eerst de overwegen die het grootste knelpunt zijn verbeteren (Azelosestraat en Deldensestraat zijn heel wat irritanter voor de Bornenaar), en begin niet als een gek voor een paar vrachtwagens te mijden met dit onhaalbare plan aan de haal, als de burger er voor moet bloeden vraag dan ook de burger eerst wat zij het grootste knelpunt vinden.
Pascal — 01 mei 2015
Een nuttige(r) besteding van gemeeschapsgeld zou zijn een verhard fietspad aan te leggen vanaf de rotonde bij oud Borne naar het Dijkhuis.
gerard — 01 mei 2015
Je kunt wel nagaan wie uiteindelijk opdraait voor het financiële gat...ook na de OZB verhoging. ..een politieke begroting sluit altijd. De overheid rekent zich rijk...en de burger betaald de rekening
Paul Cohn — 30 apr 2015
Wilt u op de hoogte blijven van voorstellen áán en besluitvorming dóór de gemeenteraad van Borne?

Laat u dan tijdig op de hoogte stellen van de laatst toegevoegde documenten aan vergaderingen en thema's en de laatst gekoppelde agendapunten in het Raads Informatie Systeem. Dat bespaart u de frustratie achteraf dat u “van niets wist”.



Ik werd zo al op 9 april 2015 geïnformeerd dat B en W voorstel 15int00861 geagendeerd stond voor behandeling door de raad op 28 april 2015. Letterlijk stond in dat voorstel:

…”Om de exploitatie van dit project dekkend te krijgen is het noodzakelijk de OZB-tarieven gedurende de jaren 2017 tot en met 2020 jaarlijks structureel te verhogen”…

Als u onvoldoende geïnformeerd wordt door uw democratisch gekozen raadsleden staat het u vrij om u -net als ik- rechtstreeks te abonneren op dit soort informatie vóór u zich door een besluit van de gemeenteraad overvallen voelt. https://gemeenteraad.borne.nl/Abonnement

Stroom Esscher — 30 apr 2015
Met de OZB verhoging voor deze nutteloze weg, waar bijna niemand wat aan heeft, is meteen alle belastingruimte weg om de echte problemen van de spoorovergangen aan de Azelosestraat en de Deldensestraat op te lossen. Gemeente u wordt bedankt!
Martin — 30 apr 2015
9,2 miljoen is niet te realiseren door de OZB met vanaf 2017 t/m 2020 te verhogen met 2,8%

Gemeente wees eerlijk! en vertel gewoon hoe het zit.

Na 2020 niet meer verhogen, maar gewoon 60 jaar lang het tarief(lees verhoging) betalen.

Dit is niet verzonnen maar is door de verantwoordelijke gewoon aangegeven tijdens het politieke beraad!
Henk — 29 apr 2015
Dit is wel de gemakkelijkste manier om aan geld te komen door de ozb te verhogen. Gemeenteraad wordt eens creatief en zorg op een andere manier aan extra geld te komen. Voor elk nieuw project is het wel heel makkelijk om de ozb te verhogen.
Velthuis — 29 apr 2015
Het zou beter zijn als ze eerst eens in de rest van Borne de wegen aan zouden leggen!
Ron Hartman — 29 apr 2015
Mooie aanleiding om het gemeenteapparaat zelf nog eens onder de loup te nemen. Van heel traaaaag (en dus geld en tijd over de balk smijtend) naar wat meer efficiency misschien?
Lex — 29 apr 2015
Er wordt in dit artikel nog niet gesproken over het onderhoud.....
Henry — 29 apr 2015
Simpelweg gesteld dus betalen alleen huiseigenaren de GVW met een extra verhoging. Is dit geen discriminatie in de zuiverste vorm?
Boze burger — 29 apr 2015
Fijn hoor, eerst die GVW doordrukken en dan pas ermee komen dat de OZB daarvoor omhoog moet. Was wel relevant geweest dat voor het besluit de GVW aan te leggen al te melden.

Jinte wint kleurwedstrijd

De kleurplaat die de 5-jarige Jinte Leuveld inkleurde behoort volgens de landelijke organisatie...
08-12-2018

Opnieuw uitstel Zorghotel

Vandaag is bekend geworden dat de Raad van State de uitspraak over het bezwaar tegen de bouw van...
06-12-2018

Heler mobiele telefoon gepakt

Zaterdagmiddag meldde zich een jongeman bij telefoonwinkel Optie 1 aan de Stationsstraat. Hij...
24-11-2018

Grote politiecontrole op A35

In de namiddag is een grote politiecontrole gestart op de A35. Automobilisten worden door...
15-11-2018

Celstraf geëist tegen hennepkwekers

Eerder dit jaar werd een hennepkwekerij in een pand aan de Beerninksweg opgerold. Het was al de...
01-11-2018

Spetterend kinderfeest in kazerne

Het was dinsdagmiddag de gelukkige vijfjarige Else Borgman die haar verjaardagsfeest in de...
09-10-2018


file:html/cookies.inc.html}