Om de Gemeentelijke Verbindingsweg (GVW) langs de Molenkamp, als eerste stapsteen in de Totaalvisie van Borne, te kunnen realiseren moet de gemeente Borne nog voor 9,2 miljoen financiering zorgen. De totale investering van weg met ondertunneling, in combinatie met het opheffen van de spoorovergang aan de Oonksweg zijn berekend op 26,5 miljoen. Voor een deel van de kosten is dekking gevonden uit landelijke middelen en regionale of provinciale middelen. Er lopen nog aanvragen voor extra subsidie van de Regio Twente/Provincie Overijssel ter hoogte van een paar miljoen, waarover nog geen zekerheid is en die door Borne in ieder geval moeten worden voorgefinancierd.
Verhogen OZB
Om dit allemaal te kunnen betalen stelt het college voor om de OZB vanaf 2017 tot 2020 jaarlijks te verhogen. Dat zou jaarlijks 2,8 % verhoging zijn, tenzij er deels gelden onttrokken worden uit de reservebeleidsontwikkeling, het spaarpotje van de gemeente. In dat laatste geval kan de OZB verhoging beperkt worden. Bij een onttrekking van 4 miljoen, zou de verhoging van de OZB beperkt kunnen worden tot jaarlijks 2%. Eerder al werd de OZB tot en met 2016 verhoogd met 3% per jaar om de bouw van de Veste in de Bornsche Maten te kunnen financieren.
Tegensputteren
De OZB verhogen is geen populaire maatregel in de Gemeenteraad. Er werd dan ook flink tegengesputterd door de politieke partijen in het Politieke Beraad dinsdag 28 april, met uitzondering van GB’90, de grootste voorvechter van de GVW. De VVD is principieel tegenstander van OZB verhoging. Raadslid Stefan van Leeuwen (VVD) vroeg de wethouder nog eens goed naar alternatieven te kijken en eventueel de burger om z’n mening te vragen. Ernst Janssen (D66) maakt zich zorgen over de toekomst. “We zijn nu al op de bodem van de schatkist bij één tunnel. We hebben er nog vier te gaan.” Bert Oude-Lansink (CDA) vroeg ook of alle mogelijke subsidies zijn aangevraagd en Borne-Nu ‘is er nog niet uit’ of de OZB verhoogd moet worden. Grootste tegenstander is de SP. Tom Verreussel wilde de plannen voor de GVW maar helemaal loslaten.
'Alle alternatieven onderzocht'
Volgens wethouder Herman Mulder zijn alle alternatieven voor financiering onderzocht. Zonder OZB verhoging zou de GVW niet te realiseren zijn. De bedoeling is wel om de weg uiteindelijk voor een lager bedrag aan te leggen, maar dit is afhankelijk van de marktwerking. Voor mogelijk extra financiering vanuit de Regio en Provincie is eerst een besluit van de gemeenteraad nodig en een langverwachte structuurvisie, waarvan de GVW een belangrijk onderdeel uitmaakt. Terugkomen op het eerdere unanieme besluit van de gemeenteraad om de Totaalvisie vast te stellen, inclusief de GVW als de eerste stapsteen, ziet Mulder niet zo zitten. “We hebben met z’n allen druk op de Staatssecretaris uitgeoefend en gezegd ‘Het moet, het moet’. Als ik nu terug moet met ‘het gaat wat langer duren, want we zijn er nog niet uit’, dan neemt onze geloofwaardigheid wel erg af.”
Deldensestraat
Tijdens het Politiek Beraad kwam ook het verbeteren van de spoorovergang aan de Deldensestraat ter sprake. Blijkbaar is er een nieuw landelijk programma in het leven geroepen om overwegen te verbeteren. De gemeente Borne heeft een aanvraag uit dat potje lopen om de spoorovergang te verbreden en langzaam en snel verkeer van elkaar te scheiden. Binnen een half jaar zou over deze aanvraag zekerheid kunnen zijn.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Ook kan de wegenbelasting eventueel voor wegen gebruikt worden.