Het kon ook eigenlijk niet anders. De Verbindingsweg was hét strijdpunt tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Coalitie en oppositie stonden lijnrecht tegenover elkaar. En nu ligt er een alternatief van de Vloedbeltverbinding in de vorm van haast een offer you can’t refuse. Oplossing voor het verkeer in Zenderen, uitzicht op een knip in de N743 (of afwaardering) en Rijk en Provincie betalen er ook nog eens aan mee. Maar de zo zwaarbevochten Verbindingsweg langs bedrijventerrein Molenkamp zomaar onder het tapijt schuiven …?
Lange tenen, zere benen
Natuurlijk, een oplossing voor Zenderen wilde iedereen altijd wel. De Vloedbeltverbinding biedt die oplossing. Het CDA was van mening dat het succes toch wel deels was te danken aan de inspanningen van de partij en haar lobby in het Zwolse. Dat schoot de VVD dan weer in het verkeerde keelgat. “De trieste reden dat het allemaal zo lang geduurd heeft is dat de coalitie – bestaande uit CDA, GB’90 en Borne-Nu -, tegen de uitgebrachte verkeerskundige adviezen in, voor een alternatief koos in de vorm van de zogenaamde Verbindingsweg”, zei Leo Graafhuis. Tegen het zere been van Bert Oude Lansink (CDA). “De VVD heeft ingestemd met de Totaalvisie in 2014 (waar de Verbindingsweg deel van uitmaakt – red) ! Ze zijn meegegaan naar Zwolle. Ik heb er de foto’s nog van!”
En dat viel dan weer helemaal verkeerd bij Anka Jacobs (VVD). “Hoe durft u! We zijn verplicht om achter de Totaalvisie te gaan staan om geen gezichtsverlies bij de Provincie te lijden!” Maar tijdens de vorige coalitievorming werd de VVD buitenboord gehouden, vanwege het niet instemmen met de Verbindingsweg, zo betoogde eerder Leo Graafhuis. “Je moet voor de Verbindingsweg zijn, of je ligt eruit. Zo simpel was het!”, bevestigde Jacobs.
'Beschamend'
Mike de Boer (GB90) hoorde de woordenwisseling met afschuw aan. “Ik word er emotioneel van! U zaait bewust verdeeldheid. In een tijd waarin we juist verbinding moeten zoeken.” Anka Jacobs verliet kort ‘boos en ziedend’ de vergadering.
Het werd vervolgens een beetje draaien om wie nu eigenlijk waarom en wanneer voor of tegen die mislukte Verbindingsweg was geweest. GrLi/PvdA wist zich in ieder geval niet meer te herinneren er ooit in 2014 voor gestemd te hebben en D66 zelfs niet als derde partij aan de bakermat te hebben gestaan van de Verbindingsweg toen een verrassend amendement om dit af te dwingen werd ingediend.
Volgens Tom Verreussel (Voor-Borne) was de hele discussie vooral beschamend. “Er is maar één overwinnaar en dat is de bewonersgroep in Zenderen, die zich zo hard heeft gemaakt voor de Vloedbeltverbinding. En nu steggelen wij over wie het meeste heeft bijgedragen?”
Noodverband
De frustratie over de kwestie zit hoog en de wonden werden dinsdagavond opengereten. Burgemeester Jan Pierik probeerde snel een noodverband te leggen. “Het was te verwachten dat het ventiel zou opengaan met betrekking tot de Verbindingsweg. We moeten het er maar eens in alle rust over hebben. Maar nu gaat het om de Vloedbeltverbinding.” Om een voorkeurstracé om precies te zijn. Dat is in de ogen van de meerderheid van de gemeenteraad de bundeling A1/A35. De oude ‘5b’, die al sinds 2012 is opgenomen in de plannen, maar waarvan gedacht werd dat het allemaal nog wel eeuwen zou gaan duren. (AJ)
Voor de historie van de Verbindingsweg, zie ons dossier uit 2017
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Mislukte pirouette Ron, je gebruikt letterlijk het woord prutswerk in jouw literaire bijdrage, in mijn ogen kenmerkend voor prutsers, waarvan acte.
Maak nou eens hard wat je beweert, namelijk het beschuldigen van zelfverrijking en frauduleus handelen door Bornse overheidsdienaren.