Velden van stilte
07-03-2018
MIRIAN JACOBS WERKT EN EXPOSEERT IN KOETSHUISJE

Velden van stilte

Op dit moment werkt en exposeert Mirian Jacobs gelijktijdig in het Koetshuisje. Het is eigenlijk een werk en expositie in wording die afgesloten wordt met een finissage op 16 maart 2018 om 16.00 uur. Haar project is geïnspireerd door de kunstenaar Jean Dubuffet die in Amsterdam een tentoonstelling met tien litho’s, Champs de Silence, had. Mirians uitgangspunt zijn ook 10 werken, net als de tien litho’s.

 

Werken in structuren

Mirian Jacobs werkt graag met structuren. Het thema van deze tentoonstelling is aarde, grond. Het is een soort tegenhanger of aanvulling van een eerder geëxposeerd werk `Zeegezicht`. De vorm van het grootste werk heeft dezelfde `ruitjes` of `tegels` als het eerder genoemde werk. Het huidige werk is een van de vier elementen aarde, water, lucht en vuur. Velden van stilte hoort bij aarde, het zeegezicht bij water.

 

Inspiratiebronnen

Uit een erfenis kreeg ze een boek `Before Photografie`. Landschappen en gebouwen werden eerst geschilderd voordat de fotografie uitgevonden werd. Ook de eerste foto’s op glasplaten vormen een inspiratiebron. Structuren vind je in bijvoorbeeld bodemprofielen. Mirian Jacobs besluit beide elementen, foto’s en structuren, te onderzoeken en ermee aan de slag te gaan.

 

Ze komt in het bezit van het boek: `Opgravingen in Amsterdam` uit de jaren 50. Bladzijden uit het boek vormen de dragers van het bijna uitgewerkte kunstwerk. Ze maakt litho’s op het (glimmende) papier van dit boek. Niet zo gemakkelijk want wat doet verf of ander materiaal op dit papier?

 

De elementen waarmee ze in de vorige zomer gaat werken zijn: het fotoboek, afbeeldingen van bodemprofielen, inkt en verf, en andere papiersoorten. Samen moet dat een kunstwerk worden. Het werk is ook een gelaagd werk: een bladzijde, verf of inkt, een doorzichtige papiersoort met een andere voorstelling er op daar weer overheen geplakt. En door dit alles schemert op sommige afbeeldingen het onderwerp van de oude foto heen. Op deze manier van werken komt de historie terug naar het `nu`.

 

Hoofd en hart in haar kunst

In het boek `Grond` van Jan Hendrik Bakker vindt Mirian Jacobs ook de verdieping die ze nodig heeft om in de bubbel van het creatieve proces te komen. Ze heeft verdieping nodig om een optimaal kunstwerk voor haarzelf te creëren. Maar het leukste aan werken aan een kunstproject is het idee of inspiratie uit te werken. Kennis verrijkt, hoofd en hart gaan bij haar samen: “Met het hoofd in de wolken en de voeten in de aarde”, is haar levensmotto. Beide elementen zijn altijd in haar werk terug te vinden. “Wat je technisch bedenkt en dan in een flow komen, dat is belangrijk.”

 

Info

De tentoonstelling is tot de finissage op 16 maart te bekijken in het Koetshuis. Daarna wordt het Koetshuis ingericht voor de tentoonstelling 'wild hangen' vanaf 23 maart. De wording van de tentoonstelling `Velden van Stilte` is via het blog op de website www.mirianjacobs.nl te zien. (AM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Bart, Eef en Marlie leiden Angorageiten

Als je begint over de Angorageiten, dan weet je op voorhand dat er iets bijzonders volgt. Dat is...
17-11-2019

Een waardig jubileumconcert

Met een vette knipoog naar de grote showconcerten die het Stedelijk Orkest vroeger in de...
03-11-2019

Gegrepen door kroonjuwelen

Op het cultureel podium van de Bornse Synagoge schitterde Martijn Akkerman, juwelenhistoricus,...
27-10-2019

Zoektocht naar relatie mens en natuur

Onder de titel ‘Forgather’ exposeert kunstenaar Daniëlle Spoelman van 27...
24-10-2019

Een handgeschreven tijdsdocument

‘Tusken doem en wiesvinger’ heet het boek met vijftig verhalen van de bijna...
19-10-2019

Toost op de Bornsche Bevrijdingsbitter

Zoals inmiddels genoegzaam bekend viert Borne op 3 april 2020 het feit dat het 75 jaar geleden...
18-10-2019