Verrassende moderne weefkunst
OPENING TENTOONSTELLING IN BUSSEMAKERHUIS

Verrassende moderne weefkunst

Met het lied: Vier weverkens zouden ter botermarkt gaan, gezongen door de vrijwilligsters van het Bussemakerhuis, werd de tentoonstelling De Vier Weverkens, Schietspoele, Sjerrebekke, Spoelza zondagmiddag geopend.

 

Vier vrouwen, de Vier Weverkens, van het WeefKWRT, Marleen Jongen-Dijk, Gera Hultink, Roos Cox en Anneke Kersten beheersen allen de techniek van het weven. Maar ze hebben zo wel hun eigen signatuur. Dat maakt deze expositie voor de bezoeker interessant.

 

De laatste jaren staat de weefkunst weer in de belangstelling. Ook kunstenaars hebben deze techniek weer gevonden. Weliswaar met een eigentijdse interpretatie. Het leidt tot verrassende veelzijdigheid van moderne weefkunst. Zo ook bij deze dames. “Wij wonen in het midden van het land en inspireren elkaar al gedurende 15 jaar“, legt Marleen Jongen, één van de weefsters, uit. “Verbonden door onze liefde voor het ambacht.“ Gera Hieltink benadrukt: “Ieder heeft zo haar eigen vrijheid in het werken met diverse materialen. Ik werk vooral met wol die ik eerst zelf verf. Het is een tijdrovend procedé.“ Jongen vertelt dat ze naast de professie van docent tijd overhoudt om met allerlei materialen te experimenteren.

 

De bezoeker ziet niet alleen tweedimensionaal werk maar ook ruimtelijk weefsel. Hieltink merkt op dat dit soort werkstukken op verschillende getouwen geweven wordt. Grote met verschillende schachten en ook kleinere exemplaren.

 

Wilma Witteman, samenstelster van de expositie, heeft het moderne weefwerk weer op een bijzondere wijze weten te integreren in de bekende historische omgeving. Een contrast van moderne en traditionele weefkunst in het museum.

 

Adam en Eva

Jan Jongen haalt in zijn openingsspeech het verhaal van Adam en Eva aan. Eva die als eerste een kledingstuk, het vijgenblad, gebruikte. Hij benadrukt dat textiel een uiting van cultuur is. Woordspelingen als verwevenheid, schering en inslag duiden er op hoezeer het weven opgenomen is in onze taal.

 

De bezoeker kan kennis maken met verschillende weeftechnieken, ongebruikelijke combinaties, kleur en een bijzondere materiaalkeuze als koper, paardenhaar en papier. Jongen daagt de Vier Weverkens uit om in de toekomst gebruik te maken van de digitale wereld in hun weefstukken. (YD)

 

De expositie is te zien van 25 januari t/m 25 april 2020 in het Bussemakerhuis.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Willemien Holterman etst voor Mariakapel

Sinds 7 maart is er al bijna 11.000 euro bijgeschreven voor de crowdfundactie van de Mariakapel...
11-04-2024

Vrolijke serenade voor de 80-jarige Johan

Het gebeurt niet meer zo vaak dat een muziekkorps nog door de straten trekt. En dat is in Borne...
05-04-2024

De drijfveer van beeldhouwster Hetty Steenberg

‘De Drijfveer’ vormt de veelzeggende naam van het praatprogramma op BorneBoeit....
31-03-2024

Nieuwe fase voor Méér Muziek in de Klas

Sinds enkele jaren wordt er in Borne keihard gewerkt aan het geven van nieuwe impulsen aan het...
18-03-2024

Het geheim van de kimono

Acht maanden lang vind je ‘een beetje Japan in Borne’. In het museum Bussemakerhuis,...
09-03-2024

Borne-Nu op de bres voor Koetshuisje

In de voorliggende plannen voor het Huis van Borne is geen plaats meer voor exposities in het...
06-03-2024