Tot aan de zomervakantie zijn er talrijke basisschoolkinderen te vinden in het centrum van Borne. Allen op zoek naar antwoorden op vragen die op de fotopanelen van de Spanjaard fabrieken te vinden zijn. De borden, die gemaakt zijn door de Heemkundevereniging, staan opgesteld in de etalages van winkels. Het is weer een activiteit van het project de Rode Draad in het kader van het Textiel Festival Twente.
Speurtocht met lesmateriaal
Annemarie Haak, voorzitter van de Heemkundevereniging en Frans Edelijn, bestuurslid, zoeken naar een manier om kinderen enthousiast te krijgen voor heemkunde, geschiedenis. De fotopanelen staan al zes weken in diverse etalages van winkels in het centrum van Borne en zijn voor iedere voorbijganger te zien. Het biedt een inkijkje in de textielhistorie van Borne. De werkgroep educatie gebruikt nu de twintig borden om kinderen uit groep acht middels een speurtocht aan het werk te zetten.
Edelijn legt uit: “We hebben de tocht uitgezet en laten testen door groep acht van een school. In subgroepjes konden de kinderen zich vrijelijk bewegen door het centrum. Nu kan er weer wat! Was de enthousiaste reactie van de leraar en schoolkinderen.” Ook de jeugd die voorbijfietste informeerde of zij aan de tocht kon deelnemen. “Het lijkt ons ook wel leuk.” Dit alles was een bevestiging om het op de basisscholen uit te zetten. “We hebben een mooie promotiefilm gemaakt voor alle bassischolen in de gemeente Borne”, legt Haak uit. Deze week ontvangen de leerkrachten het lesmateriaal.
Goed lezen
Een bijkomend voordeel is dat het kinderen stimuleert om goed te lezen, samen te werken, de borden op te zoeken en vooral de juiste antwoorden geven. De speurtocht komt eventueel ook beschikbaar voor de groepen zeven. De initiatiefnemers denken ook dat kinderen van andere leeftijden en hun ouders geïnteresseerd zijn. Binnenkort verschijnt informatie over de speurtocht op de website van de Heemkundevereniging. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.