De creatieve talenten Francine, Truus en Olga toonden, samen met meerdere kunstenaars, enkele weken hun kunstwerken tijdens de expositie Wildhangen bij Kunst in het Koetshuis. Een activiteit in het kader van de textiel biënnale Borns Blauw. Uit vijftig werkstukken koos een driekoppige jury drie creaties die tot 15 februari 2024 mogen ‘shinen’ in het museum Bussemakerhuis.
Borns Blauw, Oud Borne en Máxima
Francine Krijgsman, beeldend kunstenares, heeft met haar abstracte werk een uiting willen geven aan haar ‘Borns Blauw’. Het is een compositie van gemengde technieken, verschillende materialen en kleuren. “Ik heb me vooraf ingelezen in de textielhistorie van Borne. Passende oude materialen vond ik op mijn zolder.” Ze heeft ze gedoopt in verf als verwijzing naar de blauwdruk.
Het paneel van 30x40 centimeter, waar de kleur blauw in is verwerkt, voldoet aan de opdracht die BArt, Borne Art, heeft uitgeschreven. “Deze inspiratiebron heeft het werk opgeleverd dat prima past bij de huidige tentoonstelling BLAUW in het museum”, legt Gwenda Kimp, één van de juryleden, uit. De kunstenares heeft meermaals geëxposeerd en regionale prijzen gewonnen.
Voor Truus de Leeuw is het de eerste keer dat ze haar werk zo openbaar toont. “Ik ben overgehaald door mijn omgeving om mijn ‘textielschilderij’ in het Koetshuis op te hangen. Ik vond het best eng om die stap te nemen”, bekent ze. Tegelijkertijd vult ze aan dat het leuk was om mee te doen en om andere deelnemers te ontmoeten en ervaringen te delen.
Ze heeft een compositie van Oud Borne gemaakt. Huisjes van kant en textiel op een schilderdoek: Houses of Art. De maakster tekent veel, werkt met verschillende stofjes en huisjes fascineren haar. Bart Hogeweg, eveneens jurylid, benadrukt dat haar stuk is gekozen omdat het ook aan alle voorwaarden voldeed en kan worden opgehangen.
Olga de Vries koos voor een andere vorm. Borduurwerk gespannen in een oude borduurring. Het borduurwerk op de koninklijke gordijnen voor Huis ten Bosch, het woonhuis van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. De borduursels inspireerden haar. Aan het borduurwerk hebben Máxima en vrijwilligers in Nederlandse musea gewerkt. Ook in het Bussemakerhuis hebben borduursters in de regio aan details voor de gordijnen gewerkt. De Vries borduurde een boom in ‘the french not steek’ op een blauwe ondergrond.
Ook zij heeft geen ervaring in het exposeren. Op een verjaardagsfeestje kreeg zij de vraag “Doe je ook mee aan het project Wildhangen van Borns Blauw?” Het was aanvankelijk niet de bedoeling om mee te doen. “Daarna ben ik de zolder opgedoken, op zoek naar oude materialen.” Het eerste wat bij haar op kwam was een boom ‘Out of Blue’ borduren.
Samenwerking tussen BArt en Bussemakerhuis
Liesbeth Hassink, directeur van het museum, benadrukt dat dit initiatief weer een mooi voorbeeld is van hoe in Borne tussen kunst- en cultuurorganisaties kan worden samengewerkt. “Ik word hier blij van als op verjaardagsfeestjes over het project Borns Blauw wordt gesproken. Het leeft.” Elsa Snijder, bestuurslid van Kunst in het Koetshuis en tevens het derde jurylid, onderschrijft de waarde van dit onderdeel van het project Borns Blauw. Het is een extra bonus dat drie kunstwerken van Wildhangen nu in een museum hangen. Wilma Witteman, conservator, noemt het een leuke toevoeging in het museum.
“Én…” kopt Bart Hogeweg in, “...jullie als deelnemers krijgen landelijke aandacht.” Want velen buiten Borne weten het museum te vinden. De drie dames stralen. Hier in het museum is nu tijdelijk oud werk van Johannus Mulder en nieuw werk van Francine, Truus en Olga te zien. (YD)
Bovenste foto (van links naar rechts): Francine Krijgsman, Truus de Leeuw en Olga de Vries
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.