Het is het derde lunchconcert in de reeks van vier en voor het vierde jaar dat de Protestantse Gemeente Borne lunchconcerten organiseert. Voor velen is het een welkome onderbreking op de woensdagmiddag in augustus. Liefhebbers van klassieke muziek hebben al vroeg een geschikt plaatsje gevonden in de Oude Kerk om te genieten van het orgelspel van Dick Sanderman en de blokfluittonen van Gerjanne van der Stouw, met op de achtergrond marmeren beelden van klassieke grootmeesters en aan de muren werk van Anton Heyboer.
Succesvol
Gezien het aantal bezoekers, vijfenzestig, voorziet dit aanbod van klassieke muziek duidelijk in een behoefte. “Het trekt een vaste kern van liefhebbers, maar ook toeristen, bewoners van het Dijkhuis en spontane belangstellenden,” verklaart Mia Ring, een van de vier organisatoren. Voor wie kennis wil maken met deze muziek is het een uitgelezen mogelijkheid om over de lage drempel te stappen. Ongedwongen kan men stilletjes een half uurtje luisteren.
Dit keer stonden onder andere de bekende componist Bach en de minder bekende componisten Krebs en Kleesattel centraal. “Deze maand hebben we voor meer orgelspel gekozen,” legt Jan Braakman uit. Hij is de vaste organist van de Oude Kerk en benadert musici om te spelen tijdens de lunchconcerten. “Wij kiezen altijd voor professionele musici.” Dit keer koos hij voor Sanderman, sinds 1978 stadsorganist van het orgel in het gemeentehuis van Rijssen. Hij is daarmee de langst dienende stadsorganist van Nederland. Van der Stouw studeerde af aan het ArtEZ Conservatorium als muziektherapeut en muziekdocent. Zij is nu werkzaam als muziektherapeut en als docent op de opleiding Muziektherapie.
Charleston op orgel
Dat orgelmuziek saai is, heeft Sanderman weerlegd. In zijn introductie kondigde hij aan dat hij en Van der Stouw hebben gekozen voor een toegankelijk en luchtig repertoire. Bij de fameuze melodieën en het ritme van de wals, polka en charleston zag je bij menigeen een teken van herkenning op het gezicht. Bij de composities van Michael Schütz, Swing en Keep Cool, tapten sommige bezoekers voorzichtig mee met hun schoen. Een feest van herkenning, jazzy-achtig.
Samenspraak en boventoon: orgel en blokfluit
Velen vroegen zich af hoe een immens orgel met een daverend geluid en een fragiele blokfluit met ingetogen tonen samen kunnen spelen. Dat hebben Sanderman en Van der Stouw laten horen. De interactie en communicatie tussen beide instrumenten boeit de luisteraar. De hoge tonen van de blokfluit en de bassen van het orgel geven een bijzonder samenspel. De warme klank van het hout combineert prachtig met de warme klank van het orgel. Het is de frivole blokfluit met zijn spontane levendigheid die gebruikmaakt van de ondersteuning, het fundament, van het orgel. Het laatste arrangement, Air van Johann Sebastian Bach, werd uitgevoerd op een klein orgel dat voor in de kerk staat.
Luisteren en kijken
Het publiek, zittend in de eeuwenoude kerk, luisterend naar de tonen van de oude klassieke componisten en omringd door kunst. Voor hen in de kerk staan de drie ‘Groten’ in marmer gebeeldhouwd: Bach, Beethoven en Mozart. Een ode aan deze klassieke meesters, vormgegeven door Frieda Waanders. De kunstenares heeft deze bustes gemaakt van haar favoriete gesteente dat ze in Italië heeft gevonden. Het marmer speelt mooi met het licht. Aan de muren hangen abstracte schilderijen van de kunstenaar Anton Heyboer.
Orgelmuziek is dus absoluut niet duf en stoffig, zoals velen beweren. Er is een andere versie van orgelmuziek. Verrassend nieuwerwets, dat hebben deze beide musici laten horen en het publiek laten ervaren. (YD)
Het volgende lunchconcert is op 28 augustus van 12.30 tot 13.00 uur. De toegang is vrij. Er is een collecte bij de uitgang.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.