Maakdag Festivals in Twente, georganiseerd door Tetem, toert in de maand mei door Twente. Ze dagen kinderen in de basisschoolleeftijd uit. ‘Volg - in verschillende labs - digitale, creatieve en uitdagende maakactiviteiten én ontdek nieuwe maakwerelden.’ Janet Elshof, coördinator basislab van de bibliotheek, en Daphne Koele, cultuurcoach, gaven voor Borne hier inhoud aan. Het evenement vond dinsdag in het Kulturhus plaats.
Creëer je eigen Maak Experience!
“Het doel is om kinderen kennis te laten maken met nieuwe technieken”, legt Koele uit terwijl de eerste kinderen om half twee binnenstromen. Het is laagdrempelig en gratis. Tijdens deze Maakdag kunnen ze kiezen uit tien verschillende workshops. Ietwat zoekend lopen de jongens en meisjes door de grote zaal. Kies je voor het RobotLab, waarin je leert om met robotica te werken of voor het MaakLab waarin je technische installaties en constructies kunt bouwen? Of gewoon sjablonen maken?
Marley koos, met assistentie van kunstenaars van het Koetshuis, om een sjabloon met cirkels te maken. Even later stond ze buiten op een metershoog doek met haar sjablonen poezen te schilderen. Andere meiden kozen voor het weven van zomerbloemen begeleid door vrijwilligers van het Bussemakerhuis. Wel technisch maar niet digitaal.
Ook AI voor kinderen
Er werd van het ene naar het andere aanbod gehopt: van het programmeren van robots tot het maken van energieslingers met zonnepaneeltjes. Houten sleutelhangers graveren met een laserprinter is al snel populair. Het is een hebbedingetje. Rond de tafel voor het beletteren en bestickeren van etuitjes met een snijplotter zit het al snel vol. Dan maar doorlopen naar een opstelling met groene doeken. Even later lopen ze trots met een foto rond. Het is een ‘greenscreenfoto’ opstelling. Met een AI gegenereerde afbeelding op de achtergrond.
Zingende planten en jonge diskjockeys voelen zich thuis.
Wilja Jurg, verantwoordelijk voor het succes van Tetem, onderstreept dat er veel animo is voor de labs en de maak-experience. Jongeren verwonderen zich over de technische snufjes en er komt bij hen een verandering op gang. Het doel is om talenten van kinderen te ontwikkelen. Moeders verwonderden zich nog meer dan hun kroost. Het leek voor de jeugd wel kinderspel, Arcadans - het leren coderen om animaties te maken - en het programmeren van de OZobot-robot.
Voorzichtig besloten enkele kinderen de opstelling met kamerplanten op te zoeken. Huiselijk, weinig prikkelend leek. Totdat hun aandacht werd gevangen. Planten kunnen zingen en muziek maken! De medewerkster van Tetem legt haarfijn uit dat iedere plant water in de blaadjes heeft. Kinderhanden plaatsten sensoren op de blaadjes van de gatenplant. De draden leidden naar een laptop. Dat was een bekend apparaat. En al vlot werd het programmeren met muziek met beats, gitaarmuziek, koormuziek ontdekt. De nieuwe natuurlijke diskjockeys werden hier geboren. Een half uur na de officiële sluitingstijd was de jeugd nog aan het werk met de eigen Maak Experience! En dát klinkt als muziek in de oren voor de initiatiefnemers. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.