De ene dag is de andere niet. Terwijl het maandag overal een topdrukte was, met soms rijen wachtende klanten voor de deur, blijkt amper vierentwintig uur later bijna het tegenovergestelde. De meeste winkels houden vanaf vandaag namelijk hun deuren verplicht gesloten. Maar achter die deuren heerst een ongekende bedrijvigheid. 'Wát kunnen we nog wel?' lijkt het enige criterium en met man en macht wordt er gewerkt om de nieuwe status handen en voeten te geven.
Lianne Boonstra van Bibelot: ‘Daar ben je ondernemer voor. Toch?’
Lianne Boonstra van Bibelot bijvoorbeeld stond vanmorgen voor dag en dauw met haar team in de winkel om samen naar mogelijkheden te zoeken om de binding met haar klanten de komende vijf weken te kunnen vasthouden. In ijltempo werd besloten een webshop in de lucht te brengen die vanaf woensdag online moet zijn en ook werden er ‘Bibelotboxen’ samengesteld, die oftewel uit interieurproducten bestaan óf uit kleding. Zelf stopt ze er vanwege de feestdagen dan nog een leuke attentie bij in. Ook gaat ze vanaf woensdag meerdere keren filmpjes op Facebook plaatsen met leuke aanbiedingen, kunnen klanten via Facetime en chat online shoppen en natuurlijk wordt ook het bezorgen en versturen niet vergeten.
Windowshopping
“Ik blijf positief”, zo zegt ze enthousiast. “En ondanks alle beperkingen is dit leuk, je wilt er toch iets gezelligs van maken. Daarvoor ben je ook ondernemer, toch?” De drive van Lianne is bij veel winkeliers te proeven. Zo vlogen er vanmorgen in hun onderlinge contacten al diverse ideeën over ‘de toonbank’ om als centrumwinkeliers in the picture te blijven, Van als kerstman verklede bezorgers tot windowshopping waarin genummerde pakketten worden geëtaleerd die vervolgens online of telefonisch te bestellen zijn. Ook waren er winkeliers die een deel van hun nog geopende ruimte aanboden aan collega-ondernemers om daar de bestelde pakketten te kunnen afhalen. Kortom, de saamhorigheid is groot.
De winkeliers die wél geopend zijn, bijvoorbeeld drogisterijen, telecomzaken met een reparatieafdeling, winkels voor de eerste levensbehoeften alsook bloemenzaken met buitenverkoop, leven volop met hun getroffen collega’s mee. Van alle kanten wordt hen hulp aangeboden. Samen proberen ze er de komende vijf weken het beste van te maken. ‘Borne laat zich er niet onder krijgen’, is hun motto. "We gaan doen wat we kunnen!" (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.