In de fraaie tuin van het Museum Bussemakerhuis in Borne openen Jan Gerber, fotograaf, en Liesbeth Hassink, directeur, een bijzondere fantasierijke tentoonstelling. Op deze mooie zaterdagmiddag luisteren zo’n 50 geïnteresseerden naar het verhaal achter de expositie. We worden lekker gemaakt. Om uiteindelijk te proeven van de surrealistische beelden, gevat in foto’s en 3D-setting van Jan Gerber.
“Een bijzondere manifestatie om een bredere doelgroep aan te spreken”, vertelt Liesbeth. Om ook jongeren te interesseren wordt er gezocht naar een diversiteit in het jaarprogramma. Dit keer is de ‘aaibaarheid’ van de getoonde beelden benadrukt. Met een uitgebreide historische collectie van voorwerpen uit de 18de en 19de eeuw worden de in scène gezette foto’s van huisdieren tot leven gebracht. In dit uniek monumentaal linnen-fabrikeurshuis geldt zeker de één en één is drie formule.
Verwondering
De bezoekers verwonderen zich over de surrealistische voorstellingen, fotocollages, van de dieren. “Die rode kat is van mij”, weet iemand te vertellen. “Hij is even geleend door Jan. En nu vereeuwigd”. “En die hond, die kan doodstil liggen”. “Hij kan na het portretteren zo uit de scene springen”. Daarbij komt nog de bizarre toevoeging van geëmailleerde pannen, Delfts blauwe potten en geblokte theedoeken.
Voor de jongeren zijn drie quizzen uitgezet. Spelenderwijs kan de jeugd de historie en elementen in de foto’s ontdekken. Ouders en grootouders worden uitgenodigd om hondenrassen te determineren. De deelname wordt beloond met een prijsje. Terwijl het publiek geniet van de voorstellingen fronst het de wenkbrauwen. Aanschouwt de absurde foto’s van dichtbij. Het blijft een raadsel. Maar het recept van De Hond in de Pot blijft het geheim van de fotograaf. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.