Kunst met en over varkens
18-02-2017
EXPOSITIE VAN RICHARD GOSELINK (1956-2011) IN HET KOETSHUISJE

Kunst met en over varkens

“Het is net of hij weer even teruggekomen is”, zegt dochter Mirthe (25) ontroerd bij de expositie van het werk van haar overleden vader Richard Goselink. In het Koetshuisje naast het Kulturhus zijn objecten te zien die een combinatie vormen van biggetjes en industriële materialen als staaldraad en bakstenen. De biggetjes zijn wit en levenloos, maar in zekere zin ook schattig. Aan de achterwand een groot canvas met abstracte structuren, die bij nadere inspectie lijken op pootafdrukken. En dat zijn het ook. Afdrukken van biggenpootjes die de kunstenaar over zijn doek liet lopen. Het geheel maakt een vervreemdende indruk, voelt ongemakkelijk en roept spanning op.

 

Onvrede over intensivering varkenshouderij

De in 2011 overleden Goselink studeerde in 2007 af aan de AKI, hogeschool voor de kunsten in Enschede. Daarnaast was hij eigenaar van een varkenshouderij. De liefde voor zijn varkens en de ethische vragen die hij zichzelf over de varkenshouderij stelde vormden een belangrijke inspiratie voor zijn kunst. De steeds verder intensiverende sector beviel de boer uit Albergen slecht. “Het werd steeds meer massawerk”, legt Mirthe (rechts op de foto boven) uit. “Hij kon er slecht tegen dat de varkens werden gezien als een product.”

 

De gestapelde bakstenen met daartussen de keramische biggetjes symboliseren de onvrede met die gedachte. Ze heeft het nooit vreemd gevonden dat haar vader tussen de varkens bezig was met kunst. “Hij was overal gek in”, lacht ze. “Ik verbaasde me nooit.” Ze dacht er als tiener niet veel over na wat haar vader in zijn kunst tot uiting wilde brengen. “Nu begrijp ik het beter. Ik wou dat ik toen ouder was geweest.”

 

Expositie tot 26 maart

Martine Luca (links op de foto boven), die gelijktijdig met Richard Goselink aan de AKI studeerde, stelde de kleine expositie in het Koetshuisje samen, als eerbetoon aan haar medestudent de kunstenaar en varkensboer. De man die zijn tweestrijd over zijn dagelijkse werk kon vervatten in beelden. Een evenwicht zocht tussen het objectieve van het dagelijkse doen en het subjectieve van de kunst. Zichzelf een spiegel heeft voorgehouden en wat hij zag heeft vervat in een zichtbare uiting van zijn innerlijke belevingswereld. (AJ)

 

De expositie is te zien tot 26 maart.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Bart, Eef en Marlie leiden Angorageiten

Als je begint over de Angorageiten, dan weet je op voorhand dat er iets bijzonders volgt. Dat is...
17-11-2019

Een waardig jubileumconcert

Met een vette knipoog naar de grote showconcerten die het Stedelijk Orkest vroeger in de...
03-11-2019

Gegrepen door kroonjuwelen

Op het cultureel podium van de Bornse Synagoge schitterde Martijn Akkerman, juwelenhistoricus,...
27-10-2019

Zoektocht naar relatie mens en natuur

Onder de titel ‘Forgather’ exposeert kunstenaar Daniëlle Spoelman van 27...
24-10-2019

Een handgeschreven tijdsdocument

‘Tusken doem en wiesvinger’ heet het boek met vijftig verhalen van de bijna...
19-10-2019

Toost op de Bornsche Bevrijdingsbitter

Zoals inmiddels genoegzaam bekend viert Borne op 3 april 2020 het feit dat het 75 jaar geleden...
18-10-2019