Kunst met en over varkens
18-02-2017
EXPOSITIE VAN RICHARD GOSELINK (1956-2011) IN HET KOETSHUISJE

Kunst met en over varkens

“Het is net of hij weer even teruggekomen is”, zegt dochter Mirthe (25) ontroerd bij de expositie van het werk van haar overleden vader Richard Goselink. In het Koetshuisje naast het Kulturhus zijn objecten te zien die een combinatie vormen van biggetjes en industriële materialen als staaldraad en bakstenen. De biggetjes zijn wit en levenloos, maar in zekere zin ook schattig. Aan de achterwand een groot canvas met abstracte structuren, die bij nadere inspectie lijken op pootafdrukken. En dat zijn het ook. Afdrukken van biggenpootjes die de kunstenaar over zijn doek liet lopen. Het geheel maakt een vervreemdende indruk, voelt ongemakkelijk en roept spanning op.

 

Onvrede over intensivering varkenshouderij

De in 2011 overleden Goselink studeerde in 2007 af aan de AKI, hogeschool voor de kunsten in Enschede. Daarnaast was hij eigenaar van een varkenshouderij. De liefde voor zijn varkens en de ethische vragen die hij zichzelf over de varkenshouderij stelde vormden een belangrijke inspiratie voor zijn kunst. De steeds verder intensiverende sector beviel de boer uit Albergen slecht. “Het werd steeds meer massawerk”, legt Mirthe (rechts op de foto boven) uit. “Hij kon er slecht tegen dat de varkens werden gezien als een product.”

 

De gestapelde bakstenen met daartussen de keramische biggetjes symboliseren de onvrede met die gedachte. Ze heeft het nooit vreemd gevonden dat haar vader tussen de varkens bezig was met kunst. “Hij was overal gek in”, lacht ze. “Ik verbaasde me nooit.” Ze dacht er als tiener niet veel over na wat haar vader in zijn kunst tot uiting wilde brengen. “Nu begrijp ik het beter. Ik wou dat ik toen ouder was geweest.”

 

Expositie tot 26 maart

Martine Luca (links op de foto boven), die gelijktijdig met Richard Goselink aan de AKI studeerde, stelde de kleine expositie in het Koetshuisje samen, als eerbetoon aan haar medestudent de kunstenaar en varkensboer. De man die zijn tweestrijd over zijn dagelijkse werk kon vervatten in beelden. Een evenwicht zocht tussen het objectieve van het dagelijkse doen en het subjectieve van de kunst. Zichzelf een spiegel heeft voorgehouden en wat hij zag heeft vervat in een zichtbare uiting van zijn innerlijke belevingswereld. (AJ)

 

De expositie is te zien tot 26 maart.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Geen Afrika Festival dit jaar

Het Afrika Festival in het Openluchttheater Hertme zou dit jaar plaatsvinden op 4 en 5 juli....
27-03-2020

Kruis en haan op de Stephanuskerk terug

Bijna driekwart jaar keken passanten op tegen een kale kerktoren. De 46 meter hoge toren was...
17-03-2020

Veurjoarsvesite als vanouds

In 1980 brachten de Boornse Noabers hun allereerste Niejjoarsvesite op de planken. Inmiddels...
06-03-2020

Kunst met een grote K

Een rasechte theatervrouw die gewend is om ook op grote podia in theaters te staan. Veelzijdig...
29-02-2020

Expressionisme met onverwachte verrassing

Al dertig jaar bestaat de Bornse Kunstkring. Ooit ontstaan vanuit een initiatief van...
25-02-2020

Paper-Art, schilderen met papier

Wie de expositieruimte van het Cultureel Podium van de Bornse Synagoge binnenloopt wordt...
23-02-2020