Toch extra ontsluiting Molenkamp?
ONDERZOEKERS KOMEN MET VARIANT K

Toch extra ontsluiting Molenkamp?

Naar het zich laat aanzien kiest het college van B & W alsnog voor een directe ontsluiting van bedrijventerrein Molenkamp op de nieuw aan te leggen verbindingsweg. In eerste instantie werd gedacht dat het voldoende was om verkeer van en naar de Molenkamp over de bestaande wegenstructuur Prins Bernhardlaan/Oonksweg te laten verlopen, nadat de spoorwegovergang op de Oonksweg als gevolg van de aanleg van de nieuwe weg moet worden gesloten. Na nader onderzoek blijkt dat er mogelijkheden liggen voor een nieuwe variant ontsluiting, die ergens halverwege het noordelijke deel van de Hanzestraat op de verbindingsweg moet aansluiten met een rotonde. Wat dat allemaal moet gaan kosten wordt de komende tijd verder uitgerekend, waarna er een voorstel naar de gemeenteraad zal gaan.

 

Protesten

Toen het tracé van de verbindingsweg werd vastgesteld in oktober 2017, kwamen er behalve uit Zenderen ook veel bezwaren van ondernemers op bedrijventerrein Molenkamp. De nieuwe situatie zou niet veel goeds betekenen voor het bedrijventerrein en de ondernemers die er gevestigd zijn. Om naar de snelwegen te komen moest er omgereden worden via de Prins Bernhandlaan, de N743 en vervolgens de verbindingsweg. Extra kosten en voor een bedrijf als autobergingsbedrijf Vorgers verlies van kostbare minuten reistijd bij calamiteiten, waarbij aanrijtijden van het grootste belang zijn. Verder zou het bedrijventerrein in z’n algemeenheid minder aantrekkelijk worden, met waardevermindering tot gevolg. Bovendien zouden de kansen om van een twee-sterren-bedrijventerrein tot een drie-sterren-bedrijventerrein door te groeien wel eens verkeken kunnen zijn, inclusief de daarvoor eerder toegezegde provinciale subsidies.

 

Onderzoek

De gemeenteraad gaf het college opdracht om nog maar eens goed te gaan onderzoeken wat uiteindelijk het beste was. Die onderzoeken zijn inmiddels afgerond. Er zijn enquêtes gehouden onder de ondernemers, wensen en ideeën geïnventariseerd en vervolgens twee varianten ontsluiting nader onderzocht: variant A, de Hanzestraat recht doortrekken naar de verbindingsweg en, op verzoek van de ondernemers, variant K, met een ontsluiting halverwege het noordelijke deel van de Hanzestraat. De conclusies uit het rapport zijn, kort door de bocht, dat variant A waarschijnlijk de meest robuuste manier is om de Molenkamp te ontsluiten, maar dat dit ook sluipverkeer in de hand zou werken.

 

Variant K

Bij variant K, in combinatie met eenrichtingsverkeer over een deel van de Hanzestraat en de Gildestraat, zou de leefbaarheid beter geborgd zijn en is bovendien de noodzaak om beide straten op te waarderen ook niet aanwezig. Volgens het rapport zou er onder de ondernemers draagvlak zijn voor een dergelijke variant K. Verder bevestigen de onderzoekers dat geen extra ontsluiting nadelig zou zijn voor de toekomstbestendigheid van het bedrijventerrein en becijferen zij dat de extra kosten voor ondernemers gezamenlijk rond de 8 ton per jaar zouden uitkomen.

 

Het onderwerp staat als discussiepunt op de agenda van het Politiek Beraad van 11 september. Het college komt nog niet met een voorstel. Daarvoor ontbreekt nog de financiële onderbouwing. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024