Anneke Dijkhuis wil haar liefde voor natuur en de mens op een creatieve manier uiten via haar schilderijen. Van 6 januari 2019 tot en met 17 februari zijn haar landschappen te bewonderen in het Cultureel Podium Bornse Synagoge aan de Ennekerdijk.
Anneke Dijkhuis aan het woord
“Van kind af aan ben ik bezig geweest met tekenen en werken met diverse materialen. Om technieken onder de knie te krijgen heb ik gestudeerd aan de Pedagogische Academie te Eindhoven en behaalde daar de Akte K. Dit betekent een diploma voor Textiele Werkvormen. Maar niet alleen textiel passeerde de revue, ook beeldhouwen, etsen en lino snijden heb ik daar beoefend. Uitgeleerd ben ik nooit. Ook volgde ik Masterclasses bij Sjoerdje Hak en Siegfried Woldhek, bekende namen in de kunstwereld.”
“Ik ben een gevoelsmens,” gaat ze verder. “Ik ben altijd met materialen bezig en kan nooit iets weggooien. Dat zie je ook in mijn werken terug, soms gebruik ik theeblaadjes, gedroogd koffiedik of zand in mijn werk om structuur aan te brengen.
Ik houd van stilte, mijn schilderijen zijn ook verstilde aspecten van de natuur. Geen vogeltjes en maar heel weinig mensen staan op mijn werk. Ik werk graag in de vrije natuur. De Wadden zijn een geliefde plek. Als je water, lucht en wolken wilt schilderen, moet je wel in de vrije natuur staan.
Maar ik maak ook fantasielandschappen, iedereen mag daar een eigen interpretatie aan geven. Een herinnering of een sfeer ervan is altijd het uitgangspunt. Soms is een foto mijn uitgangspunt. Zeker als het te hard waait om in de natuur te schilderen, maak ik wel gebruik van een foto.”
Van reisadviseur tot kunstenaar
Ze heeft met haar diploma van de Pedagogische Academie nooit voor de klas gestaan. Ze is reisadviseur geworden. Dat beroep heeft haar wel in staat gesteld om veel te reizen en daardoor veel indrukken op te doen. “Het heeft me gevormd.” In haar werk is dat wel tot uiting gekomen. Bij die reizen kwam uiteraard veel cultuur aan de orde, maar ook veel natuur. Vooral de natuur in bijvoorbeeld Indonesië, Cuba en andere landen met veel bijzondere natuur. In het werk dat nu geëxposeerd wordt is het de Nederlandse natuur.
“Na mijn pensioen ben ik voortdurend in mijn atelier te vinden”, vervolgt ze. “Ik volg nog steeds cursussen, de cursus die ik nu volg, is intuïtief portret schilderen. Op de latjes van een rugleuning schilder ik nu delen van vrouwengezichten volgens die methode.
Ik heb alle technieken, van aquarel schilderen tot olieverf en acryl schilderen wel gedaan. Op een paar van mijn schilderijen die nu hier hangen, heb ik met `oil and coldwax` (olieverf gemengd met koude bijenwas) gewerkt. De verhouding tussen de bestanddelen is 30% wax en 70% olieverf. Het wordt een mooie emulsie die je met een rubberen voorwerp aanbrengt. De techniek komt waarschijnlijk uit Amerika maar is hier niet erg bekend. Ik ben een van de weinigen die deze techniek gebruikt, je krijgt een prachtige satijnglans maar ook transparantie in het werk. Je bouwt een schilderij laag voor laag op.”
“In mijn stijl zoek ik de grens op tussen impressionisme (gevoel) en abstractie op. Ik wil nog iets aan de fantasie van de toekijker overlaten. Ik ben geen realistisch schilder hoewel ik een gelijkend portret kan schilderen. Maar mijn liefde heeft dat niet. Expressie is leuker en daar kan ik mijn gevoel en een sfeer meer in kwijt. Spelen met vormen en materialen doe ik ook graag.”
Twents coulisselandschap in haar werk
Ze schildert veel zeegezichten en wijdheid in haar werk. Op de vraag hoe zij als Twentse, ze is woonachtig in Haaksbergen, omgaat met het coulisselandschap hier geeft ze het volgende antwoord: “Wat in de verte ligt, wordt vaag. De voorgrond is scherp. Dus ik gebruik licht op de achtergrond om veel diepte te geven, om door de lichtval oneindigheid te creëren.”
Anneke Dijkhuis heeft diverse exposities waaronder exposities in Italië en Spanje op haar naam staan. Voor 2019 is zij al haast volgeboekt.(AM)
De officiële opening is zondag 6 januari om 15.00 uur
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.