Hoe kunst emotie oproept
06-01-2020
EXPOSITIE RIEMKO HOLTROP IN BORNSE SYNAGOGE

Hoe kunst emotie oproept

Het is het Cultureel Podium van de Bornse Synagoge weer gelukt om bijzonder werk te tonen. Een ‘oude meester’. Een overzichtstentoonstelling van beeldend kunstenaar Riemko Holtrop (1914-1996). Een pionier in de doorbraak van de moderne kunst na 1943. Een avant-gardist die experimenteerde al voordat de Cobra-beweging bekend was. De werken zijn tijdelijk in bruikleen, door een museum en particulieren geschonken.

 

Holtrop beheerste diverse technieken. De toeschouwer wordt verrast door etsen die aan een bekende stijl doen denken. In zijn vroege jaren was de beeldend kunstenaar actief in Parijs. Zijn ontmoetingen met Picasso, Matisse en vele anderen beïnvloedde zijn werk. Aan de andere zijde ziet de kijker met kracht aangezette houtskooltekeningen. Gemaakt tijdens de Duitse bezetting, onze oorlogsjaren. Waar schaarste gedeeld werd. Emoties getekend op bakpapier.

 

De Schreeuw

De schreeuw, een bronzen beeldje uit 1974 spreekt boekdelen. “De emotie die dit oproept is van alle tijden. Je voelt iets bij het kijken, je herkent het gevoel”, legt eigenaresse Greet Beijk uit. “Holtrop had ook een connectie met Zadkine, de beroemde beeldhouwer. Dat is in het beeld, met zijn hoekige vormen, terug te vinden. Een replica van 1 meter 50 is in het centrum van Delden aan het Ressingplein te zien.”

 

Laten hangen of verwijderen?

Arjan Reinderink opent de expositie met een uitleg over de werken. “Vespertied, een kleurige gouache, plakkaatverf op papier, van het boerenleven. Een scrape-board illustreert hoe ten tijde van krapte toch experimenteel kunst gemaakt kon worden.”

 

En dan verborgen in de linkerhoek wijst Reinderink op een verborgen houtskooltekening. Vragend legt hij het publiek zijn dilemma voor: “Laten hangen of verwijderen?” De toeschouwers buigen zich over het meesterwerk. Een vertolking van gevoelens uit zware donkere tijden. Een beeld van verwrongen abstracte mensfiguren met naast hen een hakenkruis van enkele centimeters. Een discussie ontspint zich. “Heeft de kunstenaar dit ook niet zo bedoeld?” vraagt iemand zich af. Het publiek adviseert om de gevoelens die dit werk oproept niet te verstoppen.

 

“Een kunstenaar die niet vergeten mag worden”, onderstreept Peter Welles. “Zoals nog meer Twentse toonaangevende schilders en beeldhouwers. Een vergeten groep die meer onder de aandacht gebracht moet worden.” Omdat ze iets te zeggen hebben. (YD)

 

Expositie tot 16 februari, te bezoeken op zondagen van 14.00 uur tot 17.00 uur

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Meijershof weer open voor passanten

Begin dit jaar gooide Frank Rientjes de doorgang over zijn perceel aan de Meijershof in het...
21-10-2020

Industrieel landschap om naar te kijken

Het is één van de weinige plekken in Borne waar kunst op een veilige manier en...
12-10-2020

Glamoursfeer bij premičre Lina

Er waren fotografen, er lag een rode loper, een aantal actrices verscheen in galajurk en een...
11-10-2020

Zwart in de westerse kunst

Max Put, kunsthistoricus uit Leiden, nam de toehoorders van de Bornse Kunstkring dinsdagmorgen...
07-10-2020

Concert in bijzondere omstandigheden

Normaal gesproken rent de Bornse Harmonie van het ene evenement naar het andere. Van kleine...
05-10-2020

Geen feestelijke premičre van Lina

Komende zondag, 11 oktober, zou voor spelers, medewerkers, sponsoren en genodigden om 13.30 uur...
04-10-2020