Met de officiële ingebruikneming van het Streekoduct Azelo is het project Groene Poort vrijwel voltooid. De multifunctionele voorziening op de plek van het viaduct Flierhaar over de A1/A35 is al geruime tijd in gebruik, maar pas woensdag was de heuse opening. Dat gebeurde door wethouder Herman Mulder van de gemeente Borne, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van buurgemeente Hof van Twente, Rijkswaterstaat, Gemeenschapsbelangen Azelo, Regio Twente, Stichting Twente, AZC Azelo, ontwerper Ifram en werkbegeleiders.
Mulder sprak van een mooie mijlpaal nu na de start in 2007 een van de laatste van circa vijftig uitvoeringsprojecten binnen de Groene Poort is gerealiseerd. Het voormalige viaduct is voor de helft ingericht als ecozone. Het is nog voor de helft toegankelijk voor verkeer, het andere deel is bestemd om er een veilige oversteek te creëren voor kleine en grote fauna. “Het ging niet helemaal goed met de diertjes door de snelweg op de plek waar zeg maar rood en groen elkaar kruisen”, lichtte Mulder toe.
Meeste viaducten te smal
Bert Stegehuis trok namens Rijkswaterstaat de kar van het project en memoreerde dat het Streekoduct slechts op hooguit drie andere plaatsen in ons land voorkomt. “Omdat de meeste viaducten daar domweg te smal voor zijn”, legt hij uit. “De Groene Poort is de ecologische verbindingszone tussen Twickel en Tubbergen. Het oversteken van een snelweg is voor mensen al moeilijk, laat staan voor dieren. Een bestaand viaduct versmallen betekent ook nogal wat. Maar het is geweldig dat het hier gerealiseerd is. Ik ben ook niet bang dat deze passage niet zal functioneren, al zullen dieren de tijd nodig hebben om eraan te wenen.”
Het is de bedoeling dat steeds meer reeën, kleine marterachtigen als de das, boom- en steenmarter, egels, hazen en konijnen, muizen en vlinders er veelvuldig gebruik van zullen maken. “Dat kan de biotopen aan beide kanten van het streekoduct versterken.”
Ook de aannemers (de gebroeders Van der Lee) zijn in hun nopjes met het resultaat. “Normaal zijn we meer van het aanbrengen van asfalt, nu moesten we juist de helft verwijderen en groen aanbrengen”, vertelt Koen van Breukelen. “Dat mag van ons wel vaker voorkomen.”
De hobbels die onderweg opdoemden ten spijt. “We hebben wel veel gesteggel gehad over het gewicht van het ecoduct. Zo moesten er kleine boomstammetjes komen om de kleine dieren te kunnen beschutten. Maar die waren te zwaar. Daarom hebben we faunatunneltjes van gaas aangebracht, verweven met wilgentakken (foto hierboven). Op die manier zijn we er in geslaagd beide zijden van het ecoduct even zwaar te maken."
Zich verstoppen
“Egels bijvoorbeeld hebben soms een dag nodig om aan de overkant te komen”, verklaart Stegehuis. “Dus is het goed om ze een schuilgelegenheid te bieden waarin ze zich kunnen verstoppen.” Om het geheel een nog fraaier aanzien te bezorgen, zijn krentenboompjes geplant, die over enige tijd ook bloeiend vanaf de snelweg te bewonderen zullen zijn.
Om de lichtinval voor overstekende dieren in de donkere uren zoveel mogelijk te beperken is aan beide zijden van het Streekoduct een dichte wand van circa twee meter hoogte opgetrokken, met op een aantal plekken kleine doorkijkmogelijkheden. Speciaal voor de politie werd in het laatste deel van de realisatie nog een speciaal luikje aangebracht (onderste foto), om weggebruikers op de A1/A35 in de gaten ten kunnen houden en op video vast te leggen.
Bert Stegehuis twijfelt er niet aan dat de voorziening in Azelo, die ook onderdeel is van diverse recreatieve fiets- en wandelroutes, een succes wordt. “Ecozone en viaduct zijn voldoende om er straks ook reeën overheen te krijgen.” (WP)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.