Verkeersregelaars bij spoor toch niet wegbezuinigd
ALLEEN BETAALD UIT EEN ANDER POTJE

Verkeersregelaars bij spoor toch niet wegbezuinigd

Begin oktober informeerde het college van B en W de gemeenteraad over de voortgang van de in 2019 afgesproken bezuinigingen. Diverse raadsleden hadden hun zorgen uitgesproken over het behalen van de taakstellingen. Grote bedragen zouden gevonden moeten worden bij cultuur, sport en het sociaal domein. De meeste vragen en opmerkingen gingen daar dan ook over. In de marge echter waren er nog meer, kleinere, bezuinigingen die een beetje buiten de schijnwerpers bleven. Zoals bijvoorbeeld een taakstelling van 20.000 euro op Veiligheid. Het College meldde in oktober dat op dit taakveld al 12.500 euro was gevonden, onder andere door verkeersregelaars bij spoorwegovergangsstoringen niet meer in te zetten. Er zou nog wel nagedacht worden over een alternatief daarvoor.

 

Het was anders dan gedacht

In het hele debat over bezuinigingen en financiële perikelen bleef dit aspect verder vrijwel onvermeld. Alleen Karin Scholten (GB90) stelde er een vraag(je) over. “Was dat al ingegaan en zijn er bij storingen dan nu geen verkeersregelaars meer ter plekke?”, wilde ze weten. Burgemeester Jan Pierik, portefeuillehouder op het onderwerp, moest het antwoord schuldig blijven.

 

Kennelijk volgde er nader speurwerk binnen de gemeentehuismuren. Het bleek dat het toch allemaal een beetje anders in elkaar zat dan gedacht. De verkeersregelaars worden gewoon nog opgetrommeld bij een storing (dit jaar al 6 keer), alleen worden de kosten daarvan betaald uit een ander budget, namelijk ‘Verkeersmaatregelen’. “We moesten tot onze verrassing vaststellen dat het toch anders was dan we hadden afgesproken”, zegt Pierik. “Op z’n zachtst gezegd opmerkelijk.”

 

Verkeersregelaars blijven nodig

Neemt niet weg dat het College er wel achter staat dat de verkeersregelaars werden ingezet. “De inwoners van Borne worden nog wel eens geconfronteerd met gesloten spoorwegovergangen, ten gevolge van incidenten, defect materieel (treinen) of technische storingen van de overgangen zelf. En door de vijf gelijkvloerse kruisingen - die ook nog eens dicht bij elkaar liggen - komt het regelmatig voor dat er meerdere overgangen tegelijkertijd gesloten zijn. Ook ervaren Bornse weggebruikers niet-storingen (bijv. door lange dichtligtijden) als storingen. Dit alles heeft een negatief effect op het verkeersgedrag van de weggebruikers. Het is regelmatig voorgekomen dat Bornenaren bij storingen toch de gesloten spoorwegovergangen overstaken, onverlet alle risico’s en mogelijke gevolgen.”

 

Structurele oplossing

Voor dit jaar is de inzet van de verkeersregelaars opgelost door hiervoor middelen uit de pot Verkeersmaatregelen te halen, maar dat zou structureel geen goede oplossing zijn, omdat uit dit budget ook zaken als het vervangen van verkeersborden en overige onderhoudstaken door Twente Milieu en het gastheerschap op het station bekostigd worden. “We gaan nu zoeken naar een structurele oplossing en een andere dekking. Wetende dat we binnenkort ook beslissingen gaan nemen over lange-termijn-oplossingen voor de spoorse doorsnijding.” Met een of meerdere ondertunnelingen, zoals in de Totaalvisie is vastgesteld, zou de onveiligheid rond het spoor een stuk verbeterd moeten worden. “Blijft onverlet, dat altijd geldt dat als de spoorbomen dicht zijn je er gewoon niet voorbij mag!”, benadrukt Pierik nog maar eens een keer. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Henry — 19 nov 2020
Misschien iets te simpel qua oplossing voor de kosten.. misschien de veroorzaker ProRail of NS een factuur sturen?
Goedheiligman — 19 nov 2020
6 keer dit jaar aantreden ? Hoe vaak gaan toeterende treinen door de gemeente Borne omdat er GEEN verkeersregelaars aanwezig zijn? Deze maand November zeker al 3/ 4 keren ( meestal in den ochtenden ) luidkeels laten de machinisten hun luchthoorns klinken bij elke overweg .
Opmerkenlijk ? Nee ! Bijzonder ? Welnee hoort bij de cultuur van Borne .
Jan Morsink — 18 nov 2020
Inderdaad: Op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
Eerder: "Zeer opmerkelijk" of wellicht zelfs "onvoorstelbaar".
Het gaat tenslotte om ons aller veiligheid, nietwaar!
Blijft de vraag over/open:
Hoe is het mogelijk dat zoiets kan gebeuren? Zaten Raad en B&W op dood spoor?

Anders boeren op de Zenderense Es

Vorig jaar is er op 16 hectare al begonnen om op de Zenderense Es op een meer duurzame en minder...
28-02-2021

Buurtbus gaat weer rijden

Per 3 maart gaat de buurtbus Borne, route 530- 531 en 532, de weg weer op, net zoals de...
25-02-2021

Saxion-studenten helpen Verjaardagsbox

Het is alweer acht maanden geleden dat de Stichting Verjaardagsbox Borne werd opgericht. Een...
24-02-2021

Politie laat jongeren hun rotzooi opruimen

De politie heeft maandagmiddag een groepje jongeren zo ver gekregen dat ze de eigen troep gingen...
22-02-2021

Start werkzaamheden Grotestraat

In opdracht van de gemeente Borne voert Strukton Civiel Noord & Oost de komende weken...
19-02-2021

‘Grijp die kans, met een hoofdletter G!’

In september 2019 werd bij Angélique Koedijk uitgezaaide eierstokkanker geconstateerd. Ze...
18-02-2021