Fietsers zetten protest kracht bij
ACTIEGROEP HOUDT FIETSMARATHON IN ZENDEREN

Fietsers zetten protest kracht bij

Bijna zestig fietsers hielden het verkeer door Zenderen tussen 08.00 uur en 08.20 uur dinsdagmorgen behoorlijk op. In samenwerking met de basisschool St. Stephanus organiseerde de actiegroep, die zich verzet tegen de aanleg van de Verbindingsweg en aandacht vraagt voor het toenemende verkeer door het kerkdorp, een fietsmarathon vanaf de basisschool langs de Hoofdstraat, rotonde en de oversteekplaats met verkeerslichten in de Hoofdstraat. De actie werd begeleid door twee politieagenten, die de veiligheid in de gaten hielden.

 

Muurvast

Het gevolg van de fietstocht was vaststaand verkeer. “Hoever het tot Albergen stil stond weet ik niet”, zegt Fons Lohuis van de actiegroep. “Richting Borne stond het in ieder geval muurvast tot aan Platenkamp.” Van boze automobilisten was er voor zover Lohuis weet geen sprake. “Er waren wel mensen die vroegen wat er aan de hand was. Ze hadden alle begrip. ‘Tijd dat er wat aan gedaan wordt’ en ‘Ik sta hier ook iedere dag stil’ waren opmerkingen die gemaakt werden.”

 

De fietsmarathon is één van de acties die er op stapel staan om aandacht te vragen voor de verkeersdruk in Zenderen. Woensdag wordt in Zwolle een petitie aangeboden aan Provinciale Staten. (AJ)

 

Lees ook de eerdere berichtgeving:

Zenderen in actie tegen Verbindingsweg

Acties Zenderen in voorbereiding

 

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
McHak — 06 mrt 2018
GVW zorgt voor verdeeldheid. 5b is hierin de minst slechte variant die ons samen toch al snel M€100,- gaat kosten. Wie kent de spoorvarianten voorgesteld door D’66? Jammer dat de media hieraan geen aandacht schenkt: vooral de T2 variant ligt in de lijn met 5b en kost ook M€100,-, maar levert veel meer baten op voor ons allen samen! Het eerste punt voor de Agenda van Twente.
mark — 07 mrt 2018
Als ze de weg vanaf zenderen naar borne weg halen dan gaat vanuit albergen etc via zenderen naar almelo naar de autobaan. Probleem opgelost dan hoeft de rondweg niet te komen en kan de tunnel ergens anders geplaatst worden.
Ron Hartman — 06 mrt 2018
Als je de GVW+ontsluiting Molenkamp+rondweg om Zenderen neemt, kom je ver bovendeks 30 miljoen
Ron Hartman — 06 mrt 2018
@mc Hak: iets te simpel. De 5b komt op plm 55 miljoen (prijspeil idem aan GVW die ruim boven de 25 miljoen gaat komen) en de 5b kan voor plm 20 jaar half (5a) worden uitgevoerd voor plm 22 miljoen. Dat is dus inclusief de rondweg van de Albergerweg en boven Zenderen langs. De T2 is technisch fraai en beter een station aan de rand van Borne, dan op de plek nu, waar steeds minder stoptreinen de file op de spoorbaan mogen vertragen. Echter; het doet niets voor Zenderen
Bornse burger — 06 mrt 2018
@ Joop
Beste Joop
Het verkeer uit t achterland over de stroom Esch zal met aanleg van de gvw alleen maar toenemen. Immers Zenderen zit nog dichter dan voorheen dus langs die kant komt men niet op de gvw.
Dit argument telt dus niet. De bewoners van de Oonksweg (denk dat je t Olthof bedoelt) krijgen nog een veel groter probleem. Al het verkeer gaat straks met 80 km per uur langs die wijk. De weg ligt slechts 150 meter verder dan de huidige Oonksweg en zorgt daarmee voor eenenorme toename in het geluid, en in t onzichtbare maar dodelijke fijnstof.
Beste Joop, alle argumenten die je noemt zijn incorrect. Alleen aanleg van 5b is de juiste keuze, en pas daarna zal men ter vervanging van de Oonksweg een 50 km GVW zonder tunnel ( en dus goedkoop) kunnen aanleggen.
Stem dus niet op een van die coalitiepartijen want het zal al jouw argumenten verergeren.
Bedenk dat alle verkeersdeskundigen, ook die vd gemeente Borne volledig tegen zijn omdat t een zeer dom besluit is in zijn huidige vorm!
Christian Sand — 06 mrt 2018
@Joop
Dus omdat het aan de Oonksweg en Prinsbernardlaan voor een (in verhouding tot het aantal mensen in Zenderen) klein aantal huishoudens druk voor de deur is moet een dorp dat 'gewoon' deel uit maakt van de Gemeente Borne er maar voor bloeden en nog meer verkeer op de koop toe nemen??? Er zijn in het verleden andere en betere oplossingen bedacht waar de hele Gemeente Borne profijt van heeft! Nu is dadelijk het geld op. En ach Zenderen, daar is het toch al druk. Die 10% kan er daar ook wel bij. Persoonlijk ben ik behoorlijk klaar met de (Gemeente) politiek intussen. En dan speciaal die uit Borne. Een minachting naar de inwoners van Zenderen is de GVW! Laat ze Zenderen maar uitsluiten van de €10.000,- die per huishouden in de Gemeente Borne betaald moet gaan worden. Hebben we geld voor een luchtzuivering-installatie.
Ik ga stemmen op 21 maart, maar niet op de huidige 3 coalitie-partijen. 4 jaar geleden met mooie beloftes voor een oplossing voor Zenderen, het tegendeel komt er van terecht. Tijd voor een frisse wind!
Joop — 06 mrt 2018
Er zijn gelukkig ook vele voorstanders van de GVW en hopelijk houden de partijen Borne NU, GB90 en het CDA hun rug recht! Zodat we ze later niet kunnen beschuldigen van draaikonterij
De bewoners van de Oonksweg wachten nu al meer dan 25 jaar op deze weg, na een toezegging (of eigenlijk een belofte) van de toenmalige Burgemeester Hehenkamp.
De Oonksweg en Prins Bernhardlaan gaan gebukt onder een niet aflatende stroom verkeer vanuit Zenderen + al het verkeer uit de Stroom Esch en achterland.
Een goede ontsluiting van het Industrieterrein Molenkamp is natuurlijk wel een vereiste voor de ondernemers.
Bornees — 06 mrt 2018
Ha, Bornse burger; niet alleen die, maar ook Almelooo-ers willen ze tzt middels een blokkade van de N-weg bij de Bornse Maten (de knip) ook nog over dat bochtige gvw racebaantje langs de Esch jagen, zodat die bij de Ikea en omgekeerd, uitkomen. Hoe kom je er als Bornse burger nog tussen als de spoorbomen een keer dicht zijn en als je dat forse stuk om wilt rijden?
Bornse burger — 06 mrt 2018
@arno
Dus Arno betaalt gewoon €10.000,- voor een weg die de Bornse burger zelf niet gaat gebruiken!
Dat is nl. het bedrag dat van elk Borns huishouden wordt gevraagd. En dat voor een weg waar alleen Albergernaren en Tubbergenaren overheen gaan. Noem me de voordelen voor de Bornse burger!
Helaas zijn die er niet. Maar ja, Arno roept maar wat, net als onze lokale partijtjes.(bornenu en Gb)
Christian Sand — 06 mrt 2018
@Arno:
Het lijkt me duidelijk dat we niet hoeven aan te tonen dat de verkeersdruk in Zenderen te groot is, want dat is wel duidelijk. Waarom de Bornse Politiek vervolgens willens en wetens besluit dat het in Zenderen nog wel wat drukker mag is mij een groot raadsel. En daarvoor moeten wij als inwoners van Zenderen dan ook nog dik voor gaan betalen! De wereld op zijn kop!
Zoals Bornees ook aangeeft, een tunnel IN het dorp is een oplossing waar de Bornse burger ook wat aan heeft. Mensen uit Borne gaan echt niet eerst tot bijna in Zenderen rijden om vervolgens om de Molenkamp heen te rijden onder het spoor door. Vooralsnog hebben we het voornamelijk over de problemen die deze weg veroorzaakt voor Zenderen en de ontsluiting van de Molenkamp. Hoe wordt het echter bij de wijk Het Olthof? Ja, de weg ligt verder van de bebouwing af. Maar de snelheid gaat ook omhoog met meer geluid en fijnstof tot gevolg. Knip in de rondweg bij Bornse Maten? Niet door de verbindingsweg die Borne Nu en GB90 met het CDA zo graag willen.
Een gedrocht van een oplossing waarbij de inwoners van de Bornse Maten blij worden gemaakt met een dode mus...
Bornees — 06 mrt 2018
Bornse burgers willen graag een tunnel IN het dorp en niet een onbereikbare tunnel langs het dorp, die vooral extra regionaal verkeer gaat aantrekken....... via Zenderen. Er is een betere oplossing
Arno — 06 mrt 2018
Aandacht vragen is prima, maar je kunt met deze actie niet aantonen dat de verkeersdruk in Zenderen te groot is. Nadat de fietsers uitgefietst waren, liep het verkeer erg snel door. Problemen kun je beter samen oplossen dan Zenderen tegen Borne. Dit gaat niets oplossen.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024