Van toiletpapier naar koolrabi
HECTISCHE TIJDEN VOOR DE SUPERMARKTEN

Van toiletpapier naar koolrabi

Sinds de uitbraak van corona en de ongekende maatregelen die dat tot gevolg hebben gehad is er heel wat op de supermarkten afgekomen. Nederland sloeg massaal aan het hamsteren met lege schappen tot gevolg. Daarna volgde de ene na de andere maatregel om het boodschappen doen zo veilig mogelijk te laten zijn. De supermarkten moesten zich het vuur uit de sloffen lopen om het allemaal bij te kunnen benen. Hoe is het nu bij de grootgrutters, zo’n drie weken na de aankondiging van de eerste noodmaatregelen? We vroegen het Hendrik-Jan Huls van Plus Huls van den Nieuwboer.

 

“Voor heel veel ondernemers zijn het onzekere tijden. Er zijn collega-retailers die in grote moeilijkheden zijn gekomen, door omzetten die in een keer kelderden. Hier was eerder sprake van het omgekeerde. Ik wil daarom absoluut niet klagen, maar we moesten wel alle kanten op vliegen om op iedere nieuwe situatie in te kunnen springen.”

 

Hamsterwoede

De plotselinge hamsterwoede kwam totaal onverwacht. “Het overviel ons. Dit kan toch niet waar zijn? Kijk, ik snap dat je pasta’s en conserven extra meeneemt, maar toiletpapier? Terwijl er genoeg is!” De supermarkten hadden moeite om de snelheid waarmee de pakken de winkel uit vlogen bij te benen. “De orders krijg je gewoon zo snel niet weg. Er stond spanning op de hele keten en dat heb je niet zomaar weer recht.”

 

De automatische bestelsystemen bleken niet goed ingericht op het uitzonderlijke koopgedrag. “Er kwam een run op alternatieven voor producten die niet meer leverbaar waren. De computer kon daar niet op anticiperen, dat moesten we handmatig doen.” Inmiddels zijn de handzeep, het toiletpapier, de ingeblikte groenten en de knakworsten allemaal weer goed verkrijgbaar en lijkt het koopgedrag weer een hele andere kant op te gaan. “De koolrabi, venkel en verse gember lopen in een keer heel hard, net als alle biologische producten. Heel bijzonder.”

 

Maatregelen

In de winkel moesten de nodige aanpassingen gedaan worden. Plastic schermen bij de kassa’s, desinfecterende materialen voor de winkelwagentjes, strepen op de vloer om 1,5 meter afstand aan te geven en hesjes voor de medewerkers waarop gevraagd werd ook afstand van hen te bewaren. En er staat nu iemand voor de deur, die in de gaten houdt of er niet te veel mensen tegelijkertijd in de supermarkt zijn. “Je ziet dat iedereen zich steeds beter aan de regels houdt. We moeten het ook allemaal samen doen, wij, de klanten, iedereen. Het scheelt dat je elkaar een beetje kent hier in Borne en je elkaar op een rustige manier kunt aanspreken.”

 

Bezorgcapaciteit maximaal benut

Het bezorgen van de boodschappen heeft sinds corona een enorme vlucht genomen. “We bezorgen nu vijf keer zo veel.” De Plus-supermarkt kreeg zelfs als gebaar van Baan Twente een extra busje om de bestellingen te kunnen leveren. En er zijn mensen die aanbieden vrijwillig de boodschappen af te leveren, om de mensen die niet naar buiten durven of kunnen te helpen aan hun levensmiddelen.

 

Maar de bottleneck zit in het verzamelen van de orders. “We zijn van 05.00 uur tot het einde van de dag bezig. Helaas hebben we maar een paar handterminals om dat te doen. Ik heb er wel meer besteld, maar ze zijn niet leverbaar.” De vraag naar online bestellen is groter dan de Plus aankan. “Ik vraag dan ook aan mensen die gewoon gezond zijn hun boodschappen in de winkel te doen. Je moet het natuurlijk zelf inschatten, maar als je alleen komt, zo weinig mogelijk en je aan de afstanden houdt loop je niet veel risico.”

 

Stabilisatie

“Wat er de afgelopen weken gebeurd is was gewoon een explosie! Ik denk dat we er met z’n allen alles aan gedaan hebben om de zaken onder controle te krijgen. We hebben hier echt een geweldig team van mensen die er allemaal de schouders onder gezet hebben. We zijn er rustig onder gebleven, want met paniek bereik je ook niets.” De grootste hectiek lijkt wat achter de rug en de situatie stabiliseert zich. “Als het zo blijft dan kunnen we het wel een tijdje volhouden. Maar dan moet het natuurlijk niet gekker worden.” (AJ/BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ron Hartman — 08 apr 2020
Het thuisbezorgen zal hopelijk blijven. Vanuit distributiecentra buiten de kernen. Met elektrisch aangedreven auto's (wellicht tzt zonder accu op waterstofgas al dan niet met diffuser) . Stel je voor dat benzineauto's die voor korte ritjes veel benzine zuipen en fors vervuilen minder gebruikt worden. Zou dat nog een positieve ontwikkeling zijn?
Helmie — 07 apr 2020
Ook mijn complimenten! Fijn dat jullie steeds voor ons klaarstaan en er steeds voldoende van alles in de winkel is. Top!
Max de Mooij Sr. — 07 apr 2020
Complimenten voor Hendrik-Jan Huls en zijn medewerkers! De winkel ziet er verzorgd uit zoals altijd, de schappen zijn gevuld en de medewerkers zijn nog vriendelijker dan ze normaal gesproken al zijn! Top!

Open terrassen zorgen voor blijheid

Vanaf 12.00 uur vanmiddag mocht het weer: ‘lekker met de kont op het terras’, zoals...
01-06-2020

Het aftellen naar maandag is begonnen

Intussen zal het niemand zijn ontgaan: vanaf 1 juni om 12.00 uur mogen de terrassen weer open en...
29-05-2020

Viskoepel Stroom Esch in andere handen

Op 13 februari vorig jaar opende Kirby Jagersma haar nieuwe viswinkel in de Stroom Esch. Het was...
26-05-2020

Stille koopzondag in Borne

Het zat allemaal niet mee tijdens de eerste koopzondag van de lente dit jaar in Borne. Het...
24-05-2020

Eindelijk weer koopzondag

Al enkele keren diende er een streep te worden gezet door de koopzondag in Borne. De...
21-05-2020

Kringloopwinkel open

Het was nog ver vóór 10.00 uur dinsdagmorgen, toen er al een lange rij wachtenden...
19-05-2020